Nyitólap Magamról Olajcsúcs Fenntartható Zemplén Szamorodni Út Gácsországi Vasút Közös Tokaj-hegyalja Svejk Újhelyben
Újhelyt és Patakot is elérte a sétálóutca-láz. Általában a sétálóutcák ellen semmi kifogásom, sőt sok sikeresben jártam már, de ha a sétálóutcát egy város főutcájának, legfőbb közlekedési és kereskedelmi ütőerének lezárásával hozzák létre, főleg, ha még a tömegközlekedést is kitiltják belőle, azt katasztrofális hibának tartom, erre is sok intő példát láttam már. Hogy a folyamat még pusztítóbb legyen a belváros (hazai tulajdonban levő) kereskedelmére, többnyire a főutca-sétálóutcásítás együttjár a városon kívüli Nagy Doboz típusú multik beeresztésével, sőt csalogatásával (lásd épülő TESCO Újhely határában, a Torzsáson.)
A témához alaposabban hozzá kívánok szólni, de mivel a folyamat veszedelmesen halad előre és szerintem óriási károkat fog okozni, ezért sürgősen közzéteszem ez ügyben készülő vázlatomat, amit bővítek majd, ha időm engedi.
Figyelem: túl azon, hogy az anyag igazából csak kezdete a tervezett hosszabb dolgozatnak, fontos tudni, hogy 2005 elején írtam, az Olajcsúcs kérdéséről még mit sem tudva! A honlap látogatóját esetleg meglepheti a főtémaként tálalt Olajcsúcs-kérdés "Felejtsd el az autódat" jelszava és a sétálóutca kérdésében kifejtett "kár az autókat a főutcáról kitiltani" véleményem közötti ellentmondás. Egyrészt az Olajcsúcsot beleírom majd a folytatásba, illetve át is kell bizonyos dolgokat fogalmazni, másrészt viszont az ellentmondás látszólagos: valójában ha sok az autó, azért nem kell őket pont a város főütőeréről kitiltani, ha kevés (és most már biztos, hogy egyre kevesebb lesz), akkor azért. A lényeg, hogy a városközpont attól városközpont, hogy minden korban ott öszpontosul a kor domináns közlekedési eszközeinek forgalma. Autóskorszakban az autóké is, de persze jó esetben irányítva, ésszerűen mederbe szorítva, helyet adva másnak is, gyalogosnak, zöldfelületnek, étteremterasznak, stb. Ha tényleg rohamosan csökkenni fog az autók száma, azt a keveset már ki lehet bírni, minek kitiltani.
Nyitólap Magamról Olajcsúcs Fenntartható Zemplén Szamorodni Út Gácsországi Vasút Közös Tokaj-hegyalja Svejk Újhelyben