sétálóutca


Jay Walljasper

Fontos a hely: Miért a helyhez kötődő üzleteké a jövő, nem a nagy dobozoké.

 

Mindazok ellenére, amit a PPS (Project for Public Spaces, Közösségi Terek Program) partnereivel együtt elért három évtized során, megmutatva, hogyan alakíthatja át városainkat a hely hatalma, a Helyteremtés (Placemaking) gondolata továbbra is rettenetes akadályokba ütközik.  A régi gondolkodásmód, mely szerint a nagyobb jobb, még mindig erős országszerte.

Sok helyi tulajdonban levő üzlet egyszerűen azonnal bezár amint a Wal-Mart megjelenik.

A PPS és barátai által most indított Helyteremtés mozgalom teljes gőzzel támad óriás fejlesztési javaslatokat, útbővítési terveket és leplezi le az öncélú, nem az embereket szolgáló építészetet. De a legdrámaibb jelenség, amivel szembeszállunk, a "nagy doboz" típusú kereskedelmi létesítmények elburjánzása, amely mindenhol kiűzi az életet a belvárosokból és sok városból kiszívja a gazdasági és kulturális életerőt. A leghatalmasabb szimbóluma annak, ami ma Amerika településeit és helyi közösségeit fenyegeti, kétségkívül a Wal-Mart.

Sok helyi tulajdonban levő üzlet inkább egyszerűen azonnal bezár amint a Wal-Mart megjelenik, ahelyett, hogy elnyújtaná a gigásszal való versengés nyomorúságos kísérletét. Az eredmény az egész kontinensen látható a bedeszkázott Főutcákon és lakókörzeti bevásárlónegyedeken. Az ismert környezetvédő író, Bill McKibben szerint csak Iowa államban 555 élelmiszerboltot, 298 szerszámüzletet, 293 építőanyagkereskedést, 161 szaküzletet, 158 nőiruházati boltot, 153 cipőboltot, 116 gyógyszertárat és 111 férfiruha-üzletet szorított ki a Wal-Mart egy évtized során. Az élet drámaian megváltozott ezeken a helyeken azóta, hogy a helyi vásárlók pénze kifolyik a városból ahelyett, hogy a helybéliek tulajdonában levő vállalkozások révén újra meg újra körben forogna a helyi gazdaságban.

Sokan vélik úgy, hogy ez az elkerülhetetlen történelmi haladás, melynek során a független helyi vállalkozások mindenhol kihalásra vannak ítélve. De ez nem így történt a Wyoming állambeli Powellben. A közeli Wal-Mart ellenére egy Powell Mercantile nevű ruházati üzlet prosperált. Ennek oka, hogy a helyi társadalom maga a tulajdonosa. Ötszáz helyi polgár dobta össze a pénzt a bolt megnyitására, mert nem akarták nézni a Főutcájuk bedeszkázását. A bolt sikere láncreakciót indított el, egykor üresen álló belvárosi üzlethelyiségekben további boltok nyíltak. Powell újjáéledt. Azóta  a kilenc mérföldre délre fekvő Worland városka is utánozza a példát.

Ma Észak-Amerika szerte virágzanak az életképes és értékes, helyi tulajdonban levő vállalkozásokkal rendelkező lakónegyedek.

Úgy gondolom, hogy a Powell Mercantile bolt nem a Norman Rockwell nosztalgikus festményeiről ismert múlt relikviája, hanem induló pozitív trendek jele. Az amerikaiak egyre inkább belefáradnak a nagy láncok parttól-partig egyöntetűségébe, és olyan üzleteket akarnak fenntartani a vásárlóerejükkel, amelyek kifejezik a lakóhelyük egyediségét. Sokat hallunk manapság a Starbucks és Hard Rock Café láncokról de én az országban utazgatva ezerféle független, kis kávézót és bárt látok, diadalmasan szedett-vedett bútorzattal, házikonyhával és helyi sörökkel. Ezek gyakran szomszédosak olyan egyedi stílusú üzletekkel, mint pl. használtruhaboltok, antikváriumok, galériák, bioélelmiszerboltok, zenei klubok, régiségkereskedések, ajándékboltok, etnikai éttermek és "burger joint"-ok. Némelyikük olyan szervezetekben egyesíti erejét, mint az új Amerikai Független Vállalkozások Szövetsége (American Independent Business Alliance (http://www.amiba.net/ ), hogy erőteljesen képviselhessék, miért fontosak a helyi tulajdonban levő vállalkozások Amerika gazdasága és kultúrája számára.

Látom, mi zajlik a saját lakóhelyemen, a dél-minneapolisi Kingfield negyedben, ahová 1910-es évekből származó bungalók és Craftsmen stílusú lakóházak sok fiatal családot vonzottak. Az elmúlt tíz és során egy kisvállalkozási reneszánszt volt szerencsénk átélni, régi üzlethelyiségekben új boltok és éttermek nyíltak, melyek többségét a környéken lakó emberek üzemeltetik.

A házamtól pár tömbnyire van a Roadrunner Records, ahol kevés CD-t találunk olyanoktól, mint Britney Spears, Alan Jackson, vagy Eminem. De minden egyéb elképzelhető zenei irányzatban bővelkedik, reneszánsz táncoktól a Cajun klasszikusokon át a trutymó-rock zűrös díszpéldányaiig.  Szemközt az utcán van az Anodyne, egy nyüzsgő kávézó, amelybe sosem tudtam belépni úgy, hogy ne futottam volna össze egy baráttal, szomszéddal, vagy egy régi ismerőssel. Lejjebb az utcán található az Odds N Ends, egy régiségüzlet elsőrangú lim-lomok, érdekes festmények és kiváló régi szőnyegek széles választékával, elérhető árakon.

Egy másik irányba sétálva a házamtól a Bakery on Grand pékséghez jutunk, ahol olyan jó bagettek és búzadara-cipók kaphatók, amik engem arról győznek meg, hogy a szénhidrátszegény diéta egy emberiség elleni bűntett. Aztán ott a Victor's 1959 Café, egy menő kubai étkezde, ahol egy felirat szólít fel, hogy foglalj helyet vagy a balszárny boxaiban (Che poszterek), vagy a jobbszárnyéban (Free Elian poszterek). Átellenben van a Fairy Godmother bolt, könyvek, ajándékok és egyéb szórakoztató dolgok bámulatos választékával, amelyek emlékeztetnek rá, hogy a világ ma is tele van varázslattal és rejtélyekkel.  És ha már rejtélyről van szó, a tömbben odébb van egy kiismerhetetlen, nevesincs kacatkereskedés egy benne lakó tulajjal, aki csak akkor nyit ki, ha a kedve úgy tartja, a popkultúra imbolygó halmokban álló kincseivel, 50-es évekbeli magazinoktól régi uzsonnásdobozokig. Ezenkívül napelemes felszerelést árusít a weben.

Talpra, támogasd a helyi kereskedőidet azzal, hogy vásárolsz a boltjaikban!

Az ilyen üzletek a lakóhelyeink társadalmi és kereskedelmi ütőerét alkotják. Egyúttal cáfolják azt a hazugságot, hogy a független üzletek a múltat képviselik és a lovaskocsi sorsára vannak ítélve. Ma Észak-Amerika szerte virágzanak az életképes és értékes, helyi tulajdonban levő vállalkozásokkal rendelkező lakónegyedek. Az amerikaiakban erős a válalkozószellem és csak azzal ölhető ki belőlük, ha az olyan fickók, mint te, meg én hátat fordítunk a kis, egyedi üzleteknek a nagy, unalmas dobozok kedvéért.

Rájöttem, hogy a független vállalkozások törzsvevőjeként az életem kis és nagy dolgokban egyaránt gazdagodik. A házunk melletti sarkon a szimpatikus Caffe Tempo kávézóban a múlt héten Julieval, a feleségemmel tizenegy dollár és hat cent értékben rendeltünk reggelit, teát és képeslapokat, amikor rájöttünk, hogy egyikünknél sincs pénztárca. "Semmi gond," mondta a pincér, "majd elhozzák legközelebb." Képzeljük el ugyanezt egy Starbucks, Denny's, vagy bármilyen egyéb láncnál, amelyik többet törődik távoli részvényeseivel, mint szomszédaival és vevőivel.

Tehát, ha nem szeretnéd látni, ahogy a városodat totálisan leigázzák a Wal-Martok, Burger Kingek és hasonlók,  akkor talpra, támogasd a helyi kereskedőidet azzal, hogy vásárolsz a boltjaikban! Ez a Helyteremtés egyik alapvető elve. Nincs erre alkalmasabb idő, mint épp most, az ünnepek utáni időszakban, amikor a kereskedelmi forgalom gyenge. A lakóhelyed és országunk jövője függ ettől.

 

Forrás: Project for Public Spaces 2005 februári hírlevele (Making Places) http://www.pps.org/info/newsletter/

 

Fordította: Bobkó Csaba

sétálóutca