sétálóutca

 

Kinek hiányzik egy Szétmállóutca Patak szivében?

 

A Sárospatak központjába tervezett sétálóutca kritikája alternatív javaslattal

 

Összefoglaló:

 

Sárospatak főutcáját a legforgalmasabb központi szakaszán sétálóutcává tervezik átalakítani. Véleményem szerint a terv nem a város helyi, tényleges igényei, indokolt céljai és a mai állapot alapos, megfontolt, rendszerszemléletű elemzésén, az ezekből következő átgondolt stratégián alapul, hanem csak a divatos trendet kívánja követni. Mivel a mai terv vakon próbál utánozni egy máshonnan importált modellt, megvalósítása a szándékkal ellentétesen ártalmas lenne a város fejlődésére, egy kevésbé fenntartható irányba eltolva azt. A terv a párját képező másik hibás koncepcióval, a Bodrogközbe vezető elkerülő úttal együtt hozzájárulna a "sprawl" jelenségének pataki megjelenéséhez. Ez a kereskedelmi-szolgáltatási (majd a lakó- ) funkcióknak a belvárosból az utak mentére történő kitelepülését, a településszerkezet fellazulását, a város működéséhez szükséges energiaigény (autózási szükséglet) rohamos növekedését, a belváros "kiürülését", elszegényedését jelenti.

Alternatív javaslatom a történelmi városközpontnak a kereskedelmi, szolgáltatási funkciókban, a társadalmi életben betöltött központi szerepe megőrzését, megerősítését szolgálja. Ennek érdekében a főutca olyan átépítését javaslom, amely az utca térfelhasználásában optimális összhangot teremt a különböző közlekedési módok, (gyalogos, kerékpáros, autós, autóbuszos), a kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó funkciók igényei (pl. étteremteraszok), az indokolt zöldfelületfejlesztés, valamint a városképfejlesztés, dekoratív funkciók között (pl. új köztéri szobrok, szökőkút, stb.).

A döntő különbség a mai tervhez képest az érzelmektől, ideológiáktól független realista szembenézés azzal az alapvető ténnyel, hogy jelenleg a vásárlóerő döntő része oda megy, ahol a vevő autójával leparkolhat az üzlet előtt.

 

A sétálóutca a belvárost ma éltető vásárlóerőnek mind az autós, mind az autóbusszal közlekedő részét "száműzné" a főutcáról (tolóerő), az elkerülőútnak a "zöldmezőket" a beépítés előtt feltáró hatása pedig kijelöli a "menekülési irányt" (szívóerő). A kettő együtt megfosztja a városközpontot a fenntartáshoz (pl. műemléki külsők költséges felújítása), fejlesztéshez szükséges források jelentős részétől.

 

Bevezető: intő példa Eperjesről

 

            Minden nagyobb horderejű beavatkozás előtt célszerű megvizsgálni a már megvalósult hasonló jellegű beruházások tanulságait, a városfejlődésre gyakorolt hatásait. A kínálkozó sok helyszín közül én elsőre az eperjesit választom. Nemrég, 2005. január 22-én, szombati napon, délután 14.00 órakor Kassa felől érkeztem Eperjesre autóval. Célom a történelmi óváros röpke meglátogatása volt. A történelmi főutca-főtér a teljes (megmaradt) óvárosi szakaszán, többszáz méteres hosszúságban autómentes övezet, trolibuszközlekedéssel és korlátozott behajtással a lakók, illetve az üzletek működtetői számára. A sétálóutca (tér) első ránézésre, "esztétikai szempontból" sikeresnek tűnik. A történelmi utcaképet alkotó polgárházak homlokzatai már kevés kivétellel felújításra kerültek, megszépültek, a földszinti utcafronton mindenhol üzletek, szolgáltatások, éttermek találhatók, egyre igényesebb portálokkal, kirakatokkal, a térburkolat nagyrészt megújult, gondozott zöldfelületeket, előnevelt fákat telepítettek. Szemmel látható, hogy a helyi vállalkozói, kereskedői réteg a várossal együtt sokat ruház be az óvárosban. A sokat emlegetett hátsó udvarokat is kezdi elérni a megújulás, a lepusztultság helyén egyre több épületet, tömböt újítanak fel teljes mértékben, az elsőtől a hátsó utcai felületéig, udvarostól, kívül-belül. A sétálóutca egy hangulatos közterület, korzózásra, rendezvények, népünnepélyek tartására kiemelkedően alkalmas hely, a város "névjegye", a helyi polgárok büszkeségének tárgya, a helyi identitás megjelenítője.

 

(Nem fő témája a jelen anyagnak, de itt meg kell említeni két Eperjesen is tipikus súlyos hibát, ami általános a közép-európai óvárosrehabilitációknál, de legalábbis a Felvidéken ijesztően tömeges:

1. a teljes háztömbfelújítások során "kitakarítják" a lakókat az épületből, akik már soha nem térnek vissza. Az épületből "kiűzik" a lakásfunkciót, a volt lakások helyén az emeleti szinteken is, a tetőtérben is irodák, szolgáltatóhelyek, legrosszabb esetben üzletek jönnek létre, vagy legalábbis az új tulajdonos, beruházó kizárólag ilyen célra kívánja őket bérbeadni, a korábban vegyes funkciójú ház "elüzletközpontosodik". Ez értelmetlenül megfosztja a környező üzleteket, éttermeket, stb. legkézenfekvőbb vevőiktől, a közvetlen szomszédoktól, akik csak "leugranának" vásárolni, és ehhez nem kell közlekedniük, sem autóval, sem mással. Másrészt kihagyja az ingatlanfejlesztők egyik legnagyobb üzleti lehetőségét, a belvárosi lakás, mint termék kinálását: pl. az USA-ban bizonyos - jómódú, nem elsősorban kisgyermekes - rétegek újra szivesen laknak  belvárosban, mert jóval élvezetesebb, ingergazdagabb életformát kínál, mint az autós kertes családi házas övezetek, ill. esetünkben pl. a panel lakótelep. A belváros a nyitvatartási időn túl kihalt, néptelen, hiányzik a "24 órás városi élet".

2. Az óvárosnak a mellékutcai, külső peremi foghíjtelkein sorra épülnek a modernizmus legújabb szélhámos irányzatait képviselő - különféle posztmodern, dekonstruktivista - épületszörnyetegek, a teljes tömb és városnegyedszanálások ugyan leálltak, de az azt kiváltó ideológia mai képviselőivel szemben továbbra sem alakult ki immunitás, a civilizációnk alapjaival ellentétes folyamatok tovább pusztíthatnak, továbbra is divatosak. Az üzleti életben a presztízs szinte elengedhetetlen kelléke a "más" stílusú, mindentől elütő steril "poszt"modern irodaház, külön öröm, ha két történelmi épület közé szendvicselve. A király még mindig csupaszon mászkál és a többség továbbra sem meri ezt szóvátenni.)

 

A 3. súlyos hiba viszont maga a témánk, az autózás kitiltása a belvárosból:

 

A fent említett sétatéri, korzózási funkció fontos, élvezetes, de nem az egyetlen szolgáltatása egy főutcának, csak ettől soha nem is jött volna létre. A főutcát, piacteret, az azt szegélyező történelmi kereskedőházakat a kereskedelem, kisipar, szolgáltatás hozta létre, és továbbra is elsősorban ez tarthatja fenn. (Az említett, szintén fontos lakás/bérlakás, továbbá igazgatási, oktatási stb. funkciók mellett)

A szombat köztudottan a kiskereskedelem legerősebb napja, a nagy bevásárlóközpontok gyakran heti forgalmuk több, mint felét ezen az egy napon realizálják. Az eperjesi óvárost két új multi bevásárlóközpont fogja közre, délről, Kassa felől a TESCO, északról, a Szepességbe vezető út felől a Kaufland. A szóbanforgó szombaton kora délután a papírformának megfelelően mindkét bevásárlóközpont parkolója zsúfolásig tele volt autóval (A Tesco javára írandó, hogy a vasúti és buszpályaudvarral is szomszédos, a Kauflandot pedig lakótelepek övezik, amelyek egy részéből gyalog is elérhető).

A "VONZÓ" FŐTÉRI SÉTÁLÓUTCA PEDIG KIS TÚLZÁSSAL KONGOTT AZ ÜRESSÉGTŐL! (Ilyen széles és ilyen hosszú, ún. felvidéki típusú, orsó alakú főtéren a jelenlévő pár tucat járókelő, vevő egyszerűen elveszlett. Pedig nem volt rossz idő.) A belvároson kívül letelepedett, főleg közuti forgalomra alapozó multik megjelenése előtt az ő mai vevőik nyilván a főteret töltötték meg, ott költötték el a pénzüket (a lakótelepi ABC-k mellett). Amellett, hogy ma van alternatíva, választási lehetőség a fogyasztó előtt, a megújuló óvárosi bevásárlónegyed összehasonlíthatatlanul vonzóbb, élménygazdagabb környezetet, történelmi miliőt kínálHATNA a bevásárláshoz. Ezzel a bevásárlóközpontok építészeti arculata, sivár, primitív, a fogyasztókat nyíltan lebecsülő "Big Box" jellege, a városi szövetből való kiszakítottsága (bádogbarakk az aszfalttenger közepén) egy percig sem versenyképes. Itt nem a sokezernégyzetméteres hipermarketet akarom a belvárosi kisbolttal összehasonlítani, ami valóban értelmetlen lenne, hanem például az óvárosi műemlék polgárház utcafrontján található kisboltot a TESCO-ban, Kauflandban primitív odút bérlő, hasonló profilú, valószínűleg még kisebb, kényelmetlen "kisbolttal", valójában eladóstanddal. Ebben az összehasonlításban is az utóbbi a nyerő, pedig az élvezetes, vonzó bevásárlási környezet tökéletesen illik a fogyasztói társadalom sokak által - talán helytelenül ! - bírált trendjébe, mely szerint a fogyasztó számára a hétvégi bevásárlás a szórakozás egyik formája. Ezen a felismerésen alapul a bevásárló-szórakoztató komplexumok építésének hulláma, ahol a bevásárlást-szórakoztatást igyekeznek élményelemekkel gazdagított környezetben elhelyezni, pl. óvárosi külsőségeket imitálni a Big Box belsejében.

Hát nem jobb az igazi???!!!

Amiért az igazi főutca mégis alulmarad, illetve vegetál, alulteljesít, nem tudja teljesen realizálni kereskedelmi potenciálját, az a tragikus félreértésen alapuló autómentesítés, sétálóutcává alakítás.

Ha szeretjük az autóstársadalmat, ha nem, tudomásul kell vennünk, hogy ma a vásárlóerő legdöntőbb hányadát képviselő fogyasztóréteg a hétvégi nagybevásárlásra autóval indul, és ez helyből eldönti a sétálóutca kontra bevásárlóközpont verseny eredményét!

A városvezetés, a tervezők a főutca feljavításának szándékával alapvetően lecsökkentették annak kereskedelmi versenyképességét, amivel olyan jövedelemforrástól fosztják meg, ami a további belvárosrehabilitáció, ill. a rendszeres karbantartás legbiztosabb anyagi alapja lehetne! Kiűzték a vásárlóerő jelentős részét a főutcáról, ezzel pedig a tőke egy részét is, mivel a kereskedelem törvényszerűen oda megy, ahol a fogyasztók nagy tömegben jelen vannak, vagy ahová odacsábíthatók.

Kész szerencse, hogy az óváros annyira vonzó, történelmi, jóléti, ill. hosszabb távon ingatlanvagyonkénti értéke annyira nyilvánvaló ma már mindenki számára, hogy a fent kifejtett szerencsétlen helyzet ellenére a helyi vállalkozók mégis beruháznak a felújításába, ill. belefektetik vagyonukat, de nyilvánvaló, hogy a megtérülési idő ma szükségtelenül kitolódik, ill. a rehabilitáció lassabb, mint lehetne. Meg kell említeni, hogy magán a sétálóutcán is van egy TESCO, azonban ez jól láthatóan egy volt szocializmus-kori ÁFÉSZ-áruház, amely belül szinte semmit nem változott, korszerűtlen. (Kívül nem mulasztották el szélhámos posztmodernista stílusban továbbrondítani, ezzel a "korszerűsítést" egyenlőre le is tudták.) Ez az egyik oka, hogy nem tud a főutca egyik "mágnese", kereskedelmi forgalmának motorja lenni, ami a (kialakítandó) nagy alapterületű szupermarketjével a főutcára vonzaná a vevőket, ahol a szakbolti vásárlásaikat már a sok kisüzletben intéznék a vevők. A másik ok, hogy bár hátul elég nagy parkolója van, ez sem változtat sokat a helyzeten, mert a sétálófőutca hermetikusan elvágja a parkolót a belváros másik felétől, a parkoló csak bonyolult kerülőutakon közelíthető meg. (Úgy tűnik, mintha a TESCO főleg azért vette volna meg, hogy ne támasszon az "igazi" hipermarketjének/bevásárlóközpontjának konkurrenciát, ezért is hagyja úgy, ahogy van, míg más vevő esetleg veszélyesen feljavította volna.)

 

TANULSÁGOK, JAVASLATOK:

 

Az autómentesítés a fürdővízzel együtt kiöntötte a gyereket is, úgy mentesítette a gyalogosokat az autóforgalom ártalmaitól (balesetveszély, zaj, járdán parkoló autók, stb), hogy az autózás hasznait is teljesen kizárta a főutcáról. Pedig az eperjesi főutca/főtér épp elég széles ahhoz, hogy egy jól kialakított forgalmi, területhasználati rend mellett minden elférne egymás mellett, kölcsönösen kiegészítve egymást:

-         biztonságos, kényelmes mozgástér a gyalogosoknak, kerékpárosoknak (széles, korzózásra is megfelelő járdák, kerékpársávok)

-         egy-egy forgalmi sáv, valamint ahol lehet, mindkét oldalon egy-egy parkolósáv az autóknak, ahol van hely, halszálkásan, máshol párhozamosan. Megfontolandó az ingyenes parkolás a bevásárlóközpontokkal való teljes versenyképesség jegyében, de valószínű, hogy ilyen körülmények között még a parkolódíjat is szívesen vállalnák az autósok. (esetleg hasznos lenne, ha törvényben lehetne a bevásárlóközpontokat is kötelezni a parkolódíj szedésére)

-         A főutcán a haladási sebességet útburkolati akadályok, fekvőrendőrök lassítanák egy kevéssé balesetveszélyes szintre, mivel a gyalogosok számára sok zebra lenne kijelölve, de nem lehetne bárhol átkelni gyalog. A járda szintben elkülönül az úttesttől. Az utca iránya azonban egyenes marad, a mesterkélt cikk-cakkosítás értelmetlen, szükségtelen. Nem kell a főutcát szakaszokra szabdalni, amikben ellentétes a haladási irány. (ez a tömegközlekedés jelenléte miatt is indokolt)

-         A trolik az autókkal közös forgalmi sávot használhatnának, de elsőbbségük lenne az autókkal szemben. A megállóknál az autós parkolósáv meg lenne szakítva. Megfontolandó a környék falvaiba kijáró autóbuszjáratok behozása is a főutcára, kell az ő vásárlóerejük is.

-         A lassított forgalmú szakaszt, lényegében a mai sétálóutca széleinél két körforgalmú csomópontnak kell határolnia. A két körforgalom között a főutcán nem lehetne megfordulni, csak a megfelelő körforgalmú csomóponton át. Ha ezek túl távolinak minősülnek, a közbenső megforduláshoz közbenső körforgalom építhető ki.

-         A két körforgalom között a főutcából kiágazó mellékutcák mind egyirányúak, az ütközésmentesség elvén, a körforgalmakat kihasználva.

-         Az éttermek, bárok számára utcai teraszokat kell biztosítani, ahol nincs elég hely parkolásra is, meg teraszra is, ott döntsön a tulajdonos/bérlő, mit preferál.

-         A lehető legtöbb valódi, gyökeres, nagy lombot növesztő fát kell elültetni, a dézsás virgácsok, gömbfejes fa-paródiák kerülendők. A fák számára alkalmas hely lehet a parkolósáv is, pl 2 autó - 1 fa - 2 autó - 1 fa elven, nincs jobb nyáron, mint árnyékban parkolni.

-         Népünnepélyek, utcai rendezvények idejére az autóforgalom átmenetileg, néhány órára, 1-2 napra a jövőben is kitiltható.

-         A városon áthaladó autós, autóbuszos turistaforgalom számára a főúton külön ki kell táblázni az autóval (javaslatom elfogadása esetén majd...) átjárható főteret, nem elzavarni, hanem becsábítani kell az utasokat a főutcára, hátha költenek egy keveset. (USA-modell: "Business Route")

 

Alapelvem: az autó nemcsak zaj-, szennyezés- és balesetforrás, hanem gördülő vásárlóerő is! Ezért téves a város főutcájából, kereskedelmi főütőeréből sétálóutcát csinálni. Ráadásul a gyalogosok egyszerűen nem tudják kitölteni a "nyakukba zúdult" túl sok teret. A világ sikeres sétálóutcái vagy keskenyek, vagy, ha szélesek, akkor igazi világvárosban vannak, óriási gyalogostömeggel. Korunkra teljesen megbukott a modernista városépítészek (Le Corbusier elvtárs dogmája nyomán elterjedt) várostervezési modellje, amely lerombolta a régi, zárt házsorokat képező utcákat és különálló, zöldbeágyazott épületömbökkel helyettesítette azokat. Kiderült, hogy az embereknek pszichikailag szüksége van a zárt házsorok nyújtotta védettség-, biztonságérzetre. Ezzel analóg jelenség, hogy a városlakó embereknek az összes civilizációs, közlekedési ártalom ellenére is "szüksége van" az utcák forgalmával járó nyüzsgésre, ez stimulálja az érzékeinket, élvezzük, hogy "zajlik az élet". A teljesen autómentesített volt főutca ehhez képest kihalt, "túl csendes", túl azon, hogy eredeti, és továbbra is szükséges funkcióját közlekedési problémák miatt nem tudja jól betölteni, még unalmas is. A valóban szükséges csendes, békés sétányok megfelelő helye nem ez, hanem a parkok, vízparti zöldfolyosók, külön e célra létrehozott üdülőhelyek, vagy városnegyedek promenádjai, ahogy azt a hagyományos, békebeli (modernizmus/bolsevizmus előtti) városépítészet oly mesterien alkalmazta is mindenfelé.

 

Folyt. köv.

 

2005. február 6.

 

Bobkó Csaba

Green Capital Consulting / Fenntartható Zemplén Alapítvány

 

sétálóutca