USA: Vissza az autókat a sétálóutcába!
Egy kiváló példa arra, hogy
(többek között a Főutca sétálóutcává tételében) úgy utánozzuk 30-40 év késéssel
a (rossz!) nyugati példát, hogy észre sem vesszük, ott
ez már megbukott, sőt, levonva a tanulságokat, már vissza is csinálták.
Forrás:
http://www.pps.org/gps/one?public_place_id=108
Project for Public Spaces (Közösségi Terek Program) : Kiváló Közösségi Terek Lake Street Harlem
Ave. és Forest Ave. közötti szakasza, Oak Park, Illinois, USA |
|
|
|
|
|
Miért működik? Az "Oak Park
Sétálóutca" újbóli megnyitása a gépjárműforgalom előtt új életet lehelt
az utcába, nyüzsgést hozott, amely oly jellemző az amerikai főutcákra. Az
utca hagyományos használati módjai egy olyan városi energiát fejlesztenek,
amely jobban illik a belvárosi helyszínhez és sokkal inkább elősegíti a
kereskedelmet, mint a korábbi sétálóutca jószándékkal létrehozott parkszerű
környezete. A belváros ma egy uticél a város lakói számára. A gyermekek egy
közeli parkban játszanak és alkalmi családi rendezvényeken vesznek részt a
városközpontban. Fiatal párok és nyugdíjasok ülnek a (főutcáról nyíló, mellékutcából kialakított, B.Cs.)
sétálóutcában, vagy a Lake Street kávézóteraszainál és nézik a körülöttük
zajló életet. |
||
Azoknak, akik nem gyalog jönnek a belvárosba, a város
két parkolóházat épített, ezeket jól tervezték, nem rontják a városképet. |
||
Sok más, családi házas övezetekkel ("Suburb") körülvett
belvárossal ellentétben az Oak Park körüli lakónegyedek a városközpontra
támaszkodnak alapvető szükségleteik kielégítésében. A kiskereskedelmi
szolgáltatások széles skálája található itt meg, a ruházati boltoktól az
éttermeken át a szerszámüzletekig. |
||
A PPS az Oak Park Sétálóutca Bizottsággal, az
ingatlantulajdonosokkal és városi tisztviselőkkel együttműködve a kereskedők
és járókelők körében végzett közvéleménykutatásokkal, valamint a gyalogosok
mozgásának idősűrítő (time-lapse) filmezésével határozta meg, hogyan látják
és használják az emberek a sétálóutcát. Az eredményeket megvitatták a helyi
közösség tagjaival, majd átépítésre és üzemeltetésre vonatkozó javaslatok
csomagját alakították ki. Végül a lakosság úgy döntött, hogy újra megnyitják a
sétálóutcát a gépjárműforgalom előtt, és bevezettek egy (a bevásárlóközpontokban alkalmazott, B.Cs.) menedzsment-szemléletmódot
az üzlethelyiségek bérbeadásának és a boltok működésének összehangolására,
valamint népszerűsítő, fenntartási és biztonságvédelmi szolgáltatások
nyújtására. A PPS készítette el a végső területrendezési terveket, és
segített kialakítani a kereskedelem menedzselési programját, valamint a közösségi
terek tervét. Az átépítés 1989-re készült el. Már 1988 és 1989 között pozitív
változások tüntek fel: a kiadatlan üzlethelyiségek aránya 25%-ról 19%-ra
csökkent, nőtt a parkolódíj-bevétel és 100%-al megnőtt a potenciális
üzletbérlők érdeklődése. |
||
Fordította: Bobkó
Csaba, Green Capital Consulting / Fenntartható Zemplén Alapítvány Tanulságok: §
Kell a kielégítő mennyiségű parkolási lehetőség
a belvárosban §
"A Főutca , mint
Bevásárlóközpont" elv alkalmazása (Tudatosan igazgatva, erre létrehozott
irányítószerv által. Legjobb, ha az érintett vállalkozások, lakossági
csoportok alapítják, agyatlan városházi bürokraták távoltartandók!) §
nem
tévesztendő össze a park, sétány, korzó funkció a sokkal több (és más)
funkciót magában ötvöző főutca küldetésével. Kell a nyüzsgés egy főutcára,
valamint a kor meghatározó közlekedsédi eszközével (autó) való elérhetőség
is. §
Kell sétálóutca is a belvárosba, de az nem
lehet maga a főutca, csak ahhoz kapcsolódjon |
||
|
||