nyitólap (Bobkó Csaba honlapja) Hagyományos építészet és városépítészet
Nikos A. Salingaros
AZ ÚJ AKROPOLISZ MÚZEUM
Annak kihangsúlyozásául, hogy Görögország végre elérte a többi európai ország kulturális szintjét, jelenlegi kormánya¹ a svájci (azóta amerikai) építészt, Bernard Tschumit választotta ki az Új Akropolisz Múzeum tervezőjéül. A görögök ezzel a múzeummal valóban bebizonyították, hogy lépést tartanak a korral! A választás egy másik célja a brit kormány meggyőzése volt, hogy ideje visszajuttatnia az Elgin-márványokat (a Parthenonból 1802-ben elvitt szobrokat) származási országukba. Az optimizmus merész gesztusaként a múzeum felső szintje üresen fog állni, várva az Elgin-márványok küszöbönálló visszatérését. Ahogy Tschumi optimistán nyilatkozza: „ Őszintén hiszem, hogy a múzeum befejezésének napjára a márványok visszatérnek.”
Azonban a világ többi része nem osztja ezt az önbizalmat. Épp ellenkezőleg, Tschumi neve nevetést vált ki egyes építészeti körökben. Robert Locke amerikai újságíró egy cikkben, amely az „Amerika legrosszabb építésze egy marxista” címet viselte, Tschumit pozőrként ábrázolja, „a lapos gegek építésze”-ként. Építészetének elméleti alapjait abszurdként jellemzi: „Tschumi elméleti írásai, melyek reputációja alapját képezik egy zavaros csődtömeg, amely váltakozva kelt szédülést és zavart, hogy vajon a szerző egyáltalán tudja-e, hogy mi az a filozófia, vagy csak egyszer halott róla valakit beszélni egy bárban... Az egész dolog legrosszabb része annyira magától értetődően üres, hogy nincs mit támadni rajta.”
Az az igazság, hogy Tschumi úgy vált híressé az elméleteiről, hogy egyáltalán nem épített semmit. Épületeit a Párizs szélén elhelyezkedő Le Parc de la Villette parkban helyesen nevezik „hülyeségeknek”, mivel értelmetlenek. Megijesztenek és összezavarnak mindenkit, aki látja őket. Tscumi szerint „programszerű instabilitást képviselnek... a Park építészet önmaga ellen”. Ami Egyesült Államok-beli első épületét, a Columbia Egyetem Lerner Központját illeti (ahol az Építészeti Iskola dékánja volt) azt széles körben teljes kudarcnak tekintik. Fő jellegzetessége makacs ellenszegülése annak, hogy illeszkedjen a környezetéhez. Kritikusok szerint ez „egy zavaros, irracionális keverék, egy építészeti fiaskó, egy csőd”.
Ki választotta ki ezt az embert hogy Athén legmegszenteltebb területén múzeumot emeljen? Nincsenek komoly építészek, mint Christopher Alexander, vagy Léon Krier, hogy jelentéktelen személyiségekhez vagyunk kénytelenek fordulni? És miért feledkeztünk el a nemzetközi formátumú görög építészekről, mint például Demetri Porphyrios? Egyértelmű, hogy Tschumit elsőként Franciaország szocialista kormánya értékelte fel, de ez főleg politikai okokból történt. Tschumi egy sebhelyet visel az 1968-as párizsi balos zavargásokból.
Ugyanezek az ideológiai és szervezeti gyökerek közösek a „November 17-e” nevű görög terrorszervezet vezetőjével.
Azonban Tschumit nem azon az alapon ítéljük alkalmatlannak, hogy valamely politikai ideológia követője lehet. A baj az, hogy az általa az Akropolisz lábához javasolt épület semmivel nem harmonizál².
A görög építészeti hagyomány évezredei alkotják a gyökeret, amelyből az idők során sok termékeny ág származott - a klasszikus antikvitástól a korai huszadik század neoklasszikus stílusán át Dimitris Pikionis adaptív modernizmusáig. Most azonban Görögország idehív valakit, hogy kinyilatkoztassa a legújabb, de mindig steril ultramodern stílust. A görög nemzet szemmel láthatóan értéktelennek ítéli saját épületeit, ha egyszer azonak nincs jelentősége ahhoz képest, amit a nagy nemzetközi építész akar tanítani az Egyesült Államokból. Ez egy nemzeti szégyen.
Akárcsak egy elsőéves hallgató, aki még nem ébredt rá a hagyományos építészetben megtestesülő életre és akit csak a csillogó objektumok nyűgöznek le, meg bármi, ami furcsának és ingatagnak tűnik, úgy látszik Tschumi nem tesz különbséget élő és holt építészet között. Ezt mondja a múzeumról: „ Az épület mondanivalója az, hogy úgy szólíthatjuk meg a múltat, hogy közben totálisan korszerűek vagyunk, totálisan érzelemmentesek. Egy komplex probléma megközelítésének útja a totális átláthatóság”. Ha nem lenne szó semmilyen érzelemről, miért ragaszkodnának a görögök az Elgin-márványok visszatéréséhez Londonból? E szavak bizonyjtják, hogy Tschumi sem a görög lelket nem érti, sem azt, hogy miből áll egy komplex rendszer.
Állításával ellentétben múzeumterve minden, csak nem korszerű. Egyszerűen másolja az 1920-as évek korai modernistáinak megbukott mintáit, vegyítve Konstantin Melnikov és Vladimir Tatlin bolsevik építészek műveivel.
A francia álfilozófusok, mint Jacques Derrida romboló befolyása alatt áll. Tschumi építészete ahelyett, hogy egyesítené és szervezné a komplexitást, fokozza azt. Kerül minden kapcsolatot a történelmi környezettel, megmaradva az önzés introvertált kifejezésének - egy átlátszó üvegház Athén kegyetlen nyári hőségében³.
Nem Tschumit vádolom, mások választották őt. A projektért felelős bizottság eredetileg meghívta Daniel Libeskindet és Arata Isozakit (akik még Tschumitól is rosszabb építészek), hogy vegyenek részt a pályázaton. Valaki Görögországban, akit lenyűgöznek a külföldi dolgok, nagyon izgalomba jöhetett az építészeti magazinokban legújabb divatként bemutatott őrült, kicsavarodott formáktól. Most, hogy az Akropolisz múzeum becsületbeli üggyé vált egy politikusokból, építészekből és újságírókból álló befolyásos csoport számára, hogy lehetne ezt a hibát nem folytatni tovább? A görög kormány nem hajlandó beismerni, hogy bakot lőtt egy ennyire fontos döntés során.
Ez okból erőlteti a projekt befejezését. A jelen kormány holnap megbukhat (talán e kudarc miatt) 5 . Sajnos, ha a projektet sürgősen nem állítják le, ott lesz nekünk az Akropolisszal szemközt egy olyan építmény, amely hosszú évekre szétzilálja - és megszentségteleníti - a megszentelt helyet, amíg le nem bontják és nem építenek a helyére egy alkalmasabb, környezetébe illő épületet 6.
Az Akropolisz Múzeum köznevetség tárgyává teszi Görögországot azok körében, akik ismerik az építészetpolitika sötét valóságát. A világ kezd felébredni a perverz építészet rémálmából, amelyet egy kicsi, de nagyhatalmú és fanatikus klikk támogat. A mai Görögország éretlen viselkedése - végső soron a legízléstelenebb és felszinesebb divatok hajhászása - rávilágít, hogy ráfér némi intellektuális fejlődés. Az országnak, amely meghatározta a Nyugati Civilizációt, meg kell tanulnia becsülni saját azonosságtudatát, és értékelni mindazt, amit a világ többi részének adott annyi évszázad során. Görögország annyira nagyfokú kisebbrendűségi érzésben szenved, hogy elutasítja gazdag örökségét, úgynevezett szakértőket bérelve fel, hogy megmutassák neki, hogyan kell elidegenedett építményeket építeni.
Ez a szomorú történet emlékeztet engem azokra az időkre, amikor a fejlettebb országok rossz árukat küldtek Görögországba - romlott húst, szennyezett gabonát, stb. - időnként összejátszva a hatalmon levő kormánnyal. Ma az ilyen holmit a szegényebb afrikai országokba küldik. De úgy látszik, hogy az építészet terén Görögország továbbra is a Harmadik Világ része. A görög polgárok nem tanulták még meg megkülönböztetni az építészetben a hamisat a valóditól (az egyszerű görögök talán igen, de a hatalmon levők és felelősséggel bírók szemmel láthatóan nem). Mint a bolondok, továbbra is vevők vagyunk mindenre, amit a szélhámosok eladnak nekünk. És mindez egy olyan országban, ahol nagy színházi és filmhagyománya van a bölcs komédiáknak, olyan daraboknak és fekete-fehér filmeknek az 1950-es évekből, amelyekben imposztorok, fondorlat és csalás játsszák a főszerepet!
A britek bizonyára azt fogják mondani Görögörszágnak, hogy jobb, ha az Elgin-márványok ott maradnak, ahol vannak, amig nem válunk egy komoly országgá.
Amikor egyes „korszerű” görögök ilyen gyűlölettel viszonyulnak saját építészeti örökségükhöz, ki hisz nekik, amikor kinyilvánítják mély tiszteletüket szobrászati örökségük iránt? A Tschumi múzeum felső szintje porfogásra van ítélve - üresen.
Legyen ez egy lecke más országok számára, amelyek égnek a vágytól, hogy kamatoztassák a „Bilbao-effektust”, ahol egy elhanyagolt városba behelyezett idegen építménytől azt várják, hogy turisták hordáit fogja odavonzani. Először is, egy ilyen manőver hosszútávú következményei még nem világosak, még magában Bilbaóban sem.
Másodszor, Athén mindig egy központi turistacélpont volt és soha nem vált érdemtelenül elfeledetté - nincs szüksége még egy építészeti vonzerőre, hogy jöjjenek a turisták.
Harmadszor, mi a bizonyíték arra, hogy azok a turisták, akik izgalomba jönnek egy dekonstruktivista épülettől, szintén értékelni fogják a Parthenont? Értékelik a Bilbaóba látogató turisták a város egyedülálló tizenkilencedik századi városi szövetét is? A címlapokra vágyó városok és kormányok jobban teszik, ha megértik ezeket az ellentmondásokat, mielőtt a turistadollárok kapzsi hajhászásával tönkreteszik eredeti vonzerőiket.
Jegyzetek:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fordította: Bobkó Csaba, 2007. április 30.
A fordító megjegyzése: a múzeum sajnos épül!
További látványtervek:
nyitólap (Bobkó Csaba honlapja) Hagyományos építészet és városépítészet