Bobkó Csaba honlapja Olajcsúcs Blog: Nyakunkon az Olajcsúcs - Vissza a Jövőbe
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
John Michael Greer
A világ több,
mint három évtizede értesült róla, hogy az
ipari társadalom hosszú délutánja a
végéhez közeledik. A Római Klub korszakos
jelentése, “A növekedés határai” (1973), sok
meggyőző tanulmány közül elsőként
figyelmeztetett minket, hogy a korlátozatlan gazdasági
növekedés a bolygó kemény korlátaiba
ütközik valamikor a huszonegyedik század elején, ha nem
kerül sor sürgősen drága és politikailag
népszerűtlen lépésekre. Természetesen ezeket a
lépéseket egyáltalán nem tettük meg. A
vezetők és a választók oldalán egyaránt
hiányzó jövőkép és politikai akarat miatt
elpazaroltuk az évtizedeket, amelyek rendelkezésünkre
álltak a változtatásra. Ma ennek a kudarcnak az
árnyékában élünk.
Még egy furcsa
vakság is befolyásolja a helyzetünk
megértésére tett kísérleteinket. A
vitában résztvevő emberek mindkét oldalon úgy
beszélnek, mintha a jövőnek csak két lehetséges
kimenetele lenne: haladás, vagy apokalipszis; vagy a dolgok szokott rendje
a belátható jövőben is, vagy egy katasztrofális
lecsúszás a barbárság és tömeges
kipusztulás állapotába. Legyen a téma a
globális felmelegedés, a megújuló energiák,
a fosszilis energiahordozók kimerülése, vagy bármi
más, ugyanazok az állítások ismétlődnek,
mint egy megakadt lemezen. Az egyik oldal hajtogatja, hogy a technológia
elkerülhetetlenül meg fogja oldani a problémáinkat
és egy jobb életet hoz mindenkinek, a másik oldal a
legrosszabb forgatókönyveket lengeti és
hullamilliókról beszél. Nyilvánvalónak
kellene lennie, hogy nem csak ez a két lehetőség
létezik. A tény, hogy ez egyáltalán nem
nyilvánvaló, megéri az alaposabbb
vizsgálódást.
A legtöbb ember
furcsállaná, ha két meteorológus egy nedves
őszi napon a másnapi időjárásról
beszélve kizárná az összes egyéb
lehetőséget a tiszta időn és a hirtelen
hóviharon kívül. Azonban nem kérdőjelezik meg
ugyanezt a logikátlanságot, amikor a jövőnkről
folyik a vita. Tegyük hát félre a
feltételezéseinket és nézzük meg, mi
történik ténylegesen, amikor a civilizációk
beleütköznek erőforrásaik korlátaiba. Ez sokszor
megtörtént a múltban, de a technológia
megtáltosodásai és a hirtelen összeomlások
ritkák. Sokkal gyakoribb egy folyamat, amire manapság senki nem
gondol: a hanyatlás.
A történelmi
párhuzamok
Nem divat azt sugallni,
hogy bármit is tanulhatunk a múltból. Ez
valószínűleg azért van így, mert a
történelem egy hízelgésmentes tükröt tart
balgaságaink elé. Azok például, akik
felidézik az 1929-es tőzsdebuborékot, minden
részletet megtalálhatnak, amelyeket megismételt a
technológiai részvények iránti őrület a
késő 1990-es években. Ugyanazok az
állítások, hogy egy “új
gazdaság” és új technológiák
idejétmúlttá tették az üzleti ciklust, a
befektetési eszközök (akkor investment trusts, ma mutual funds) ugyanolyan elharapózása,
ugyanaz a légbőlkapott bizalom, hogy a részvények
értéke örökké felfelé fog menni és
az alapvető törvényszerűségek nem számítanak:
pörgessünk előre 70 évnyit és 1929
ostobaságai újra lejátszásra kerülnek
1999-ben, a közgazdászok éljenzése közepette,
akiknek az összes ember közül a leginkább illett volna
jobban tudni.
A
civilizációk felemelkedése és bukása
ugyanilyen zavarbaejtő, csak még nagyobb léptékben. A
legkisebb kétség nélkül tudjuk, mi
történik az olyan társadalmakkal, amelyek
túlnyújtózkodnak az erőforrásbázisukon:
elbuknak. Clive Ponting “Egy zöld
világtörténelem” c. könyve (1992) múltbeli
kultúrák tucatjait dokumentálja, melyek pontosan
ezért kerültek a történelem roncstelepére. Egy
kiemelkedően hasznos példa az ősi majáké, akik
prosperáltak a közép-amerikai
Yukatán-félszigeten, míg Európa
végigküszködte a Sötét Középkort.
Akárcsak a modern
ipari társadalom, a maják civilizációjukat egy nem
megújuló erőforrásbázisra alapozták. Az
ő esetükben ez a sérülékeny trópusi talajok
termékenysége volt, amely nem volt képes örökre
biztosítani az intenzív kukoricatermesztést. Ezen az
ingatag alapon egy rendkívüli civilizációt
építettek szépművészetekkel,
építészettel, asztronómiával,
matematikával és egy olyan naptárral, amely pontosabb
volt, mint a miénk ma. Mindez nem számított, amikor
kezdett elégtelen lenni a termés. A maja
civilizáció széthullott, az elhagyott városokat
benőtte az őserdő és a központi maja területek
lakossága 90%-al csökkent.
A párhuzam
még mélyebb, mivel a majáknak voltak más lehetőségei.
Átválthattak volna a kukoricáról más,
fenntarthatóbb terményekre, mint a kenyérdió, vagy
átvehették volna északi szomszédaik intenzív
mocsári gazdálkodási módszereit. Egyik sem történt meg, mert
a kukoricatermesztés a maja politikai ideológia központi
eleme volt. A maja városállamokban uralkodó
“ahauob”-ok, vagyis “Isteni Urak” hatalma a
kukoricatermelés ellenőrzésétől
függött, ezért a terményfajta, vagy a
gazdálkodási módszer megváltozása
elképzelhetetlen volt. Ehelyett a maja elitek a válságra
háborúk indításával reagáltak a
többi városállam termőföldjei és
kukoricája megszerzése céljából,
ezáltal az elkerülhetetlennél sokkal
brutálisabbá téve hanyatlásukat és
bukásukat.
A maják
hanyatlása azonban még így sem volt egy gyors folyamat. A
maja városok nem néptelenedtek el egyik napról a
másikra, ahogy a régészek két nemzedékkel
ezelőtt tévesen gondolták, hanem egy
“gördülő összeomláson” mentek
keresztül, amely másfél évszázadon át
húzódott 750-től 900-ig. A központi maja vidéken
kívül a folyamat még ettől is tovább tartott.
Chichen Itza a messze északon még jóval azután is
virágzott, hogy az olyan városok, mint Tikal és Bonampak beerdősült
romok voltak, kisebb méretű maja városállamok pedig
egészen a spanyol hódításig fennmaradtak a
Yukatán zugaiban.
Vetítsük a maja
összeomlást emberi élethosszakra és
előttünk áll a folyamat tényleges
léptéke. Egy 730
körül született maja asszony láthatta a
válság hajnalát, de az ahauob-ok és városaik
még virágoztak, amikor hetven évvel később
meghalt. 800 körül született dédunokája egy
felbomló társadalomban nőtt fel, akinek kora
háborúi és rossz termései megszokottnak
tűntek. Az ő 870 körül született leány dédunokája
soha nem ismert mást, mint az őserdőbe süllyedő
romokat. Amikor ő és családja végül elindultak
egy távoli falu felé, utolsóként elhagyva üres
városukat, eszébe sem jutott, hogy csendes léptei a
földúton egy civilizáció végét jelzik.
Az Olduvai
Elmélet
Ugyanez a minta
ismétlődik újra és újra a
történelemben. A civilizációk nem hirtelen
katasztrofális összeomlás, hanem fokozatos felbomlás
útján érnek véget. Egy civilizáció
lehanyatlása és bukása többnyire 150-350 évet
vesz igénybe. Ez megdöbbentő fényt vet napjaink
válságára. Amerika két évszázad
összeadódó változását igényelte
ahhoz, hogy egy agrártársadalomból mai, öregedő
ipari behemót-státuszába kerüljön. Most,
erőforrásbázisának hanyatlásával a
civilizációk közös végzete vár rá.
Ha azonban ez a végzet a szokásos időtartamát
követi, könnyen eltarthat két további
évszázadig, míg az összeadódó
változások Amerikát újra egy
agrártársadalommá alakítják.
Bár ez
megdöbbentőnek tűnik, beszédes bizonyítékok
támasztják alá. Vegyük zsugorodó
olajforrásainkat. A Hubbert-görbe, amelyet M. King Hubbert
geológus rajzolt meg az 1950-es években, a kitermelés
időbeli eloszlását jelöli bármely
olajkészlet esetén, egyetlen olajkúttól az
egész bolygó olajkincséig. Ez egy haranggörbe: az
olaj először lassan jön, aztán növekszik a
kitermelés a csúcs eléréséig, majd
fokozatosan nullára csökken. A csúcs akkor következik be,
amikor nagyjából az olaj fele elfogyott. A kontinentális
USA 1970-ben érte el a csúcsot és a kitermelés
azóta folyamatosan csökken. A világméretű
csúcsot sok energiával foglalkozó tudós 2010
előttre teszi. A Hubbert-görbe alapján az
olajkitermelés a csúcs után nagyjából
ugyanabban az ütemben fog csökkenni, ahogy előtte nőtt. Egy
2010 előtti csúcs esetén a kitermelés 2030-ban
körülbelül az 1975-ös, vagy 1980-as kitermelés
szintje táján, 20 milliárd hordó körül
lesz. A 2030-ban kitermelt olajnak fedeznie kell majd egy
megduplázódott világnépesség és egy
válságban levő világ szükségleteit, de 20
milliárd hordó még mindig nagyon sok olaj.
Kiforgatva T.S. Eliot
szavait, így ér véget az olaj, nem egy
kitöréssel, hanem csepegve. A többi fosszilis energiahordozó
ugyanebbe az irányba tart, beleértve az atomenergiához
szükséges urániumot, de ezek segíthetnek egy
időre csillapítani a hanyatló olajkitermelés
hatását, mielőtt elérik saját
Hubbert-görbéik csúcsát. A megújuló
energiaforrások csak egy kis töredékét képesek
nyújtani annak az energiának, amelyet ma a fosszilis
energiahordozókból nyerünk, de ez a töredék
segíthet enyhíteni a hanyatlást és
elnyújtani az olaj és szénkészletek
elfogyasztását. A ránk váró probléma
nem az, hogy egyáltalán nem lesz energiánk, hanem az, hogy
évről-évre kevesebbel kell beérnünk, míg
végül lejutunk addig a szintig, amely a végtelenségig
fenntartható.
A Hubbert-görbe
logikája adja a keretet Richard Duncan Olduvai
Elméletéhez, amely egy megalkuvásmentes kitekintés
az ipartalanodott jövőbe. Duncan White Törvényével
kezdi, amely egy széles körben elfogadott szabály, mely
szerint a kultúra annak függvényében fejlődik,
ahogy az egy főre jutó energiafelhasználás
növekszik. Globálisan az egy főre jutó
energiafelhasználás nagyon szerény szinten állt
1800-ig, amikor a fosszilis energiahordozók hatására a
magasba szökött, elérve minden idők csúcsát
1979-ben. Ezen a ponton, mutat rá Duncan, két
évszázad robbanásszerű haladása indult
bomlásnak.
1979 után a
globális egy főre jutó energiafelhasználás
csökkent, mivel a népességnövekedés
felülmúlta az energiatermelés szerény
növekedését. A hanyatlás felgyorsul, amikor maga az
energiatermelés is csökkenni kezd a Hubbert-görbe
csúcsán. A görbét követve 2030-ban a
globális egy főre jutó energiafelhasználás
annyi lesz, amennyi 1930-ban volt, körülbelül egyharmada az
1979-es értéknek. Duncan amellett érvel, hogy az
iparkorszak egy pulzus hullámforma, egyetlen, harang alakú, nem
ismétlődő görbe, amelynek középpontja
1979-nél van. Mivel semmilyen megújuló energiaforrás
nem képes többet nyújtani, csak egy kis
töredékét annak a fosszilis energiahordozókból
származó temérdek energiamennyiségnek, amelyet
jelenleg elfecsérlünk, azt jósolja, hogy az alacsony
technológiai szintű kultúrák ipari hullámhegy
előtti évezredeit, amelyekben senki nem tudott a fosszilis
energiahordozókban lekötött fantasztikus energiakincsről,
az ipari hullámhegy utáni alacsony technológiai
szintű kultúrák évezredei fogják
kiegyensúlyozni, amikorra a kincs örökre elvész.
A Mítosz Hatalma
Az efféle
jóslatokat sok ember szélsőségesen
elkeserítőnek tartja. A haladásban hívők
rendíthetetlenül hiszik, hogy az emberi
találékonyságnak köszönhetően a
haladás valahogyan tovább folytatódik és egy, a
maitól még fejlettebb társadalomhoz vezet. Az apokalipszisban
hívők azt hajtogatják, hogy a gyorsuló
hanyatlás valamilyen katasztrófát eredményez
és tömeges pusztulást és Mad Max -féle
jövőt hoz. Az ipartalanodott jövő földműves
kultúráihoz vezető lassú hanyatlás
koncepciója mindkettőt
irritálja. Tapasztalatom szerint mindkét oldal sok
hívőjének szó szerint nem fér a fejébe
egy harmadik alternatíva.
Az ilyen fajta
szemellenzők rejtett mítoszok jelenlétére utalnak.
Manapság sokan gondolják, hogy csak primitív emberek
hisznek mítoszokban, de a mítoszok minden társadalom
gondolkodását uralják, a miénket is
beleértve. Egy mítosz olyan történet, amely
értelmet ad a világnak. A legtöbb ősi kultúra a
vallásból vette mítoszait; a legtöbb modern
társadalom a tudományból, vagy politikai
ideológiából veszi a sajátjait. Két
versengő történet adja a modern társadalomnak a
legnépszerűbb mítoszait. Mindkettőt ismered.
Az elsőt a
haladásmítosznak nevezzük. E történet szerint az
egész emberi történelem a haladás
drámája. A haladásmítosz szerint az emberek a
primitív tudatlanság és vadság
állapotából fokozatosan lépkedtek fel a
civilizáció létráján. A nemzedékek
során összegyújtött tudás tette lehetővé
minden kultúra számára, hogy tovább haladjon, mint
elődei. A modern időkben a haladás túlhajszolttá
vált és ma is túlhajszolt. Az emberi lét
célja, hogy biztosítsa e felfelé haladást, aminek
köszönhetően utódaink egyszer majd elérhetik a
csillagokat.
A másodikat a szeparatista mítosznak nevezik. E történet szerint az egész emberi történelem egy tragikus zsákutca. Egykor az emberek harmóniában éltek a világgal, egymással és önmagukkal, de azok az idők végetértek és a dolgok azóta csak hanyatlanak. A pöffeszkedő bürokraták által kormányzott nagyvárosok, melyek lakói egy kizárólag materiális lét kedvéért elhagyták a spirituális értékeket, olyan pontot jeleznek, ahonnan nincs visszaút. Valamikor nemsokára az egész roskatag rendszer összeomlik, elsöpri egy hirtelen válság és számtalan ember elpusztul. Csak azok menekülnek meg, akik elhagyják a korrupt és halálraítélt társadalmat, hogy egy jobb világot építsenek.
Mindkét történet egy változata az apokalipszis jóval régebbi vallási mítoszának, amely tartalmazza, hogy hatalmas katasztrófák után az üdvösség ezer éve következik a kiválasztottak számára. Philip Lamy szociológus mutatott rá “A millennium-mánia” c. könyvében (1996), hogy a legtöbb ember, beleértve a keresztények többségét, ma az apokalipszismítosz “töredékes“ változatát vallja, amely a régebbi mítosz összetettségéből kiragadott egyetlen motívumra koncentrál. A haladásmítosz és a szeparatista mítosz jó példák erre, az előző a jövőbeli üdvösség reményét, az utóbbi a fenyegető katasztrófát hangsúlyozza.
E nézetek mitikus természete tisztán megmutatkozik, amikor bármelyiküket szembesítjük a történelemmel. A haladás hívői azt hajtogatják, hogy az emberi történelem csupa haladásból áll, de egyetlen pillantás a múltba a velejéig megcáfolja ezt a kényelmes hitet. A mezőgazdaság kezdete és az ipari kor között az emberi élet keveset változott; mindent figyelembe véve, egy paraszt élete a fáraók Egyiptomában nem sokban különbözött egy parasztétól a tizenhetedik századi Franciaországban (még Napkirálya is volt mindkettőnek). A modellt csak az iparosítás törte meg a földben elraktározott energia megcsapolásával, elindítva két évszázad kirobbanó növekedését.
A fosszilis energiahordozókat mechanikai energiává alakító módszer kivételével minden, ami az ipari társadalomhoz szükséges, jóval az ipari forradalom előtt létezett. Megújuló energiaforrások? A szélenergia, a vizienergia, és a biomassza mind széles körben használatban voltak a preindusztriális múltban. Tudományos ismeretek? A mechanika törvényeit az ősidőkben felismerték és egy görög tudós még a gőzturbinát is felfedezte Krisztus születése előtt; de fosszilis energiahordozók nélkül ez egy haszontalan érdekesség volt. Emberi ügyesség és leleményesség? A múlt emberei ugyanolyan ügyesek és leleményesek voltak, mint mi vagyunk. Az egyetlen döntő különbséget az ősi kultúrák és a modern ipari társadalom között a fosszilis energiahordozók jelentik. Amint a fosszilis energiahordozók kifogynak és a velük való visszaélés ökológiai következményei a fejünkre szállnak, ez a különbség elmúlik. Ami azokat illeti, akik egyszerűen csak azt hajtogatják, hogy “nem mehetünk visszafelé”, ezt könnyű mondani, de többé nincsenek erőforrásaink ahhoz, hogy előre menjünk és nemsokára még a helybenmaradásra sem leszünk képesek. Milyen egyéb utirányt tudnak ők elképzelni?
Az apokalipszisban hívők a maguk részéről ragaszkodnak hozzá, hogy civilizációnk hirtelen, katasztrofálisan és totálisan ér véget. Ahogy esszémben korábban rámutattam, a történelem nem támasztja alá ezt az állítást. A civilizációk bukása időbe telik, az ipari társadalom erőforrásbázisa zsugorodik, de még távolról sem merült ki, a globális felmelegedés és más környezetpusztulások hatása időben lassan összegződik, az uralkodó eliteknek éppúgy, mint az egyszerű embereknek pedig minden oka megvan rá, hogy ameddig csak lehet, egybentartsák a dolgokat. A legutóbbi évszázad történelme mutatja, hogy az ipari társadalmak hatalmas csapásokat képesek túlélni anélkül, hogy széthullanának egy Hobbes-féle “mindenki mindenki ellen” háború állapotába, és az emberek nehéz időkben sokkal nagyobb valószínűséggel teljesítik a parancsokat és remélik a legjobbakat, minthogy csatlakozzanak a fosztogató bandákhoz, amelyek olyan nagy szerepet játszanak a világvége-fantáziálásokban. A néhány évvel ezelőtti, elmaradt Y2K válság története is jó példa lehet arra, hogy a katasztrófaveszélyt eltúlozhatják.
Természetesen lehetséges, hogy valamilyen óriáskatasztrófa készül mindannyiunkat eltörölni, éppúgy, ahogy az is lehetséges, hogy a tudósok előhúznak egy technológiai nyulat a kalapból, amely még egy életet ad az ipari társadalomnak. Az is lehetséges, hogy földönkívüli lények süvítenek keresztül a légkörünkön repülő csészealjakban jövő kedden és radioaktív zöldségeket osztanak mindenkienek, aki a Fred névre hallgat. A tény, hogy ez utóbbi valószínűsége nem zárható ki, még nem teszi ésszerűvé, hogy a jövőnket arra tegyük fel, hogy a gyárakat sötétben világító káposztákkal fogjuk üzemeltetni!
Ésszerű figyelembe venni a katasztrófa és a folytatódó haladás lehetőségeit, de mindkettőt egybe kell vetni jelen helyzetünk realitásával és a történelem tanulságaival. Mindkettő egy nagyszabású deus ex machinát igényel ahhoz, hogy megváltoztassa az események menetét: a szokványos katasztrófák nem elégségesek ahhoz, hogy egyik napról a másikra megdöntsék az ipari társadalmat, éppúgy, ahogy a szokványos technológiai haladás sem elegendő ahhoz, hogy kihúzza az ipari társadalmat abból a csávából, amelybe önmagát juttatta. Ha nem történik rendkívüli esemény, civilizációnk a hanyatlás jól kitaposott ösvényén tart lefelé. Ha egyáltalán van értelme a jövőt tervezni, ésszerű arra a jövőre készülni, amely a legvalószínűbben vár ránk.
A haladásmítosznak és a szeparatista mítosznak egyaránt nagy érzelmi vonzereje van; ezért népszerűek. A szakadatlan haladás mítosza azoknak megnyugtató, akik alkalmazkodtak a társadalomhoz úgy ahogy van, és szeretnék hinni, hogy életük része a folyamatnak, amely végül jobb viszonyokhoz vezet. A közelgő apokalipszis mítosza azoknak az embereknek vígasztaló, akik nem tudják a társadalmat elfogadni úgy, ahogy van, és hinni akarnak egy katasztrófában, amely ledönti az általuk gyűlölt civilizáció büszke tornyait. Azonban a tény, hogy egy mítosz érzelmileg hatásos és vígasztaló, még nem teszi igazzá.
A hanyatlás folyamata
A múltbeli mitológia egybevetése a jövő kemény valóságával tiszta értelmet ad a jóslatunknak. Több, mint hat milliárd ember él egy bolygón, amely egymilliárdot képes ellátni a végtelenségig. Ma nem tudjuk kielégíteni mindenki igényeit és még a mai életszínvonal fenntartásához szükséges erőforrások is kifogyóban vannak. Az erőforrásháborúk máris megkezdődtek - az USA 2003-as inváziójára Irak ellen egyszer majd talán úgy fognak emlékezni, mint az első Olajháborúra. Eközben a globális felmelegedés olyan gyorsan növeli a természeti csapások költségeit, hogy a világ egyik legnagyobb viszontbiztosító cége, a Swiss RE arra figyelmeztet, hogy ez önmagában is csődbejuttatja a világgazdaságot 2060-ra.
Felejtsük el a haladásmítosz és az apokalipszis-mítosz deus ex machináit, vetítsük az eredményeket emberi élethosszak léptékére és előttünk áll egy valószínű jövő. Képzeljünk el egy 1960-ban született amerikai asszonyt. Látja az 1970-es évek sorbanállásait a benzinkutaknál, a rövidtávú politikai trükköket, amelyek elfedték a válságot az 1980-as és 90-es években, majd a kiújuló problémákat a következő évtizedekben. Égbeszökő energiaárak, hiányok, gazdasági válságok és erőforrásháborúk alakítják hátralévő életét. 70 éves korában egy agonizáló, lepusztult nagyvárosban él, ahol a lakosság felének nem jut tiszta víz, áram, vagy egészségügyi ellátás. A felhőkarcolók tövében nyomortelepek terjednek, miközben a politikusok és gazdasági vezetők makacsul hajtogatják, hogy a dolgok jobbrafordulóban vannak.
Az ő 2030-ban született fiú dédunokájának sikerül elkerülnie a betegségek, az általános erőszak, valamint a járványos alkoholizmus és kábítószerezés “svédasztalát”, amely generációjának felét elviszi 30 éves kora előtt. Szerencséjének köszönhetően technikai karriert csinál, ami megmenti a katonai szolgálattól a végtelen tengerentúli háborúkban, vagy a hazai szeparatista gerillák elleni “pacifikáló akciókban”. Technikai tudása nagyrészt a hatékony guberálás egyszerű fogásaiból áll, a kocsi, vagy a hűtőszekrény olyan luxuscikk, amelyet soha nem fog birtokolni, lakásában nincs áram, vagy központi fűtés és egészségügyi ellátását egy olyan öregasszony jelenti, akinek a nagyanyja orvos volt és tud ezt-azt a sebek ellátásáról és a gyógyfüvekről. Mire megőszül, a viszálykodó régiók, amelyek egykor az Egyesült Államokat alkották, már szétváltak, az összes megmaradt üzemanyag és elektromos áram felett az új kormányok rendelkeznek, a partmenti nagyvárosokat pedig elhagyták a lakók az emelkedő tengervízszint miatt.
Az ő 2100-ban született leány dédunokája számára a nagyvárosok nagyrészt a múlt részei. Kis falvak között nő fel, amelyek gyűrűként vesznek körül egy rozsdásodó felhőkarcolókból álló magot, amelyet csak guberálók csoportjai keresnek fel, hogy nyersanyagokat bányásszanak belőlük. Szórványosan helyi háborúk zajlanak, az óceánok még mindig emelkednek, az éhínségek és járványok megszokottak, de mivel a Föld lakossága talán 15%-a annak, amennyi 2000-ben volt, az ember és a természet viszonya az egyensúly felé tart. A leány írni és olvasni tanul, ez olyan képesség, amellyel szomszédai zöme nem rendelkezik, akad néhány régi könyv nagyrabecsült holmijai között, de azok az idők, amikor ember járt a Holdon, legendává fakulnak. Amikor ő és családja végül elindul egy vidéki falu felé, a guberálócsapatokra hagyva az öreg város csontvázát, fel sem merül benne, hogy csendes léptei a foszladozó aszfaltúton egy civilizáció végét jelzik.
Mit lehet tenni
Az emberek jórészt ugyanazon okból próbálják a jövőt megismerni, amiért az autósok figyelik az előttük levő utat: könnyebb a válságokat menedzselni és a lehetőségeket kihasználni, ha van elég időd reagálni. Eddig a már ismertetett két mítosz dominálta a jövő tervezését. A haladásban hívők úgy gondolják, hogy a jövővel való szembenézés legjobb útja pénzt önteni a kutatásba és fejlesztésbe, hogy a haladást hajtó új technológiák időben kész legyenek. Az apokalipszisban hívők úgy gondolják, hogy a a jövővel való szembenézés legjobb útja elszigetelt enklávék építése élelem és fegyverek felhalmozásával, ahol a végítélet túlélését tervezők elbújhatnak és kivárhatják a végét.
Ha azonban a hanyatlás kora vár ránk, akkor e stratégiák egyike sem ér sokat. A kutatás és fejlesztés hasznos lehet, ha egyszerű, fenntartható technológiákra összpontosít, de az ilyen fajta projekteket gyorsan kell végrehajtani: amint a hanyatlás megindul, a tudományos kutatásra költött pénzt az elsők között fogják megnyirbálni. Ami az elvackolást illeti egy hegyvidéki kunyhóban, a hanyatlás lassú tempója ezt abszolút értelmetlenné teszi. Nem számít, mennyi konzerved és lőszered van, az nem fog kitartani pár évszázadig, ahogy te sem.
Egy eltérő jövő eltérő gondolkodásmódot igényel. A döntő szükségletek, amiket ki kell elégíteni egy hanyatló korban a kárenyhítés, kulturális túlélés és egy új társadalom építése a régi romjai között. A politikai és üzleti érdekeltségek nem fogják kielégíteni ezeket a szükségleteket, ahogy nem fognak semilyen más hasznosat sem tenni; az olaj az a modern ipari országoknak, ami a kukorica volt az ősi majáknak, ahogy Washington és a Wall Street ahaoubjai is éppúgy a háborúhoz fordultak, mint maja megfelelőik is tették. Szerencsére mindhárom szükséglet kielégíthető korlátozott erőforrásokkal rendelkező egyének és kis csoportok által és ilyen projektek kis léptékben máris folynak.
A kárenyhítés arra koncentrál, hogy a hanyatlás hatásainak költsége ne legyen több, mint amennyi elkerülhetetlen. Itt az a nagy kihívás, hogy a fejlett világban a legtöbb embernek fogalma sincs róla, hogy lehet fennmaradni az ipari társadalom védőburkán kívül. Ahogy a technológia szétmállik, az infrastruktúra leáll és helyi katasztrófák következnek be, az embereknek saját erőből kell majd előteremtenie a túlélésükhöz szükséges dolgokat, helyben rendelkezésre álló anyagokból, miközben manapság a legtöbb ember még tüzet sem képes gyújtani a melegedéshez gyufa, vagy öngyújtó nélkül. Az embereknek meg kell tanulnia a túlélőképességeket, az elsősegélynyújtást és az önfenntartó élet képességeit ahhoz, hogy megfeleljenek ennek a kihívásnak. Erre építhetnek a közösségek segélyhálózatok létrehozásával és az átfedésben levő sajátosságok feltárásával, hogy az emberek a képességek szélesebb tartományára támaszkodhassanak.
A kísértés, hogy élelem, technológia, fegyverek, vagy nemesfémek felhalmozott készleteire támaszkodjunk a hanyatlás korának átvészeléséhez természetes, de végzetes. Két évszázadon át a gépek és termékeik olcsóbbak voltak, mint az ügyes emberi lények. Ennek eredménye az a szokás, hogy a dolgokat többre értékeljük a képességeknél és végső soron egy “művi társadalom”, amelyben arra tanítanak minket, hogy hanyagoljuk el képességeinket, majd fizessünk a technológiai pótlásaikért: határidőnaplót használunk a memóriánk edzése helyett, kenyérsütőautomatát veszünk ahelyett, hogy megtanulnánk kenyeret sütni, tévét nézünk ahelyett, hogy a képzeletünket használnánk. Ezt rohamosan el kell felejtenünk. Ha nehéz időkben felhalmozott készletekkel rendelkezel, egy kiváló célpont vagy azok számára, akik érdekeltek eltávolítani téged a készleteidből, hogy maguk élvezzék azokat - de ha értékes képességekkel rendelkezel, amelyeket másokkal megoszthatsz, taníthatsz, mindenki a barátod.
Ugyanezek az alapelvek irányítják a másik két szükséglet kielégjtésére irányuló stratégiát. A kultúra túlélése az utóbbi néhányezer év örökségébe való kapaszkodásra összpontosít. Ez nem kis feladat, mivel ez az örökség szinte mindenestől brutálisan sérülékeny egy hanyatló korban. Majdnem minden, az utóbbi másfél évszázadban nyomtatott könyv magas savtartalmú papírból készült, amely fokozatosan visszaváltozik fűrészporrá; a könyvtárosok máris küzdenek a szétmálló tizenkilencedik századi könyvek megőrzéséért. A CD-k és DVD-k, akárcsak az egyéb elektronikus médiumok jóval rövidebb élettartammal rendelkeznek, amúgy sem lesznek lejátszhatók egy “low tech” jövőben. Egyáltalán, amikor az emberek a túlélésért kűzdenek, az irodalom, zene, művészet és tudomány nincs elöl a teendőik rangsorában.
Más szóval minden, a kultúra túlélésére irányuló erőfeszítésnek könyörtelen válogatással kell járnia. A mai burjánzó könyvtáraknak gondos rostálásra lesz szüksége azon gyűjtemények kiválogatása céljából, amelyek elég kicsik ahhoz, hogy, ha odáig jutnak a dolgok, akár kézzel is lemásolhatók legyenek. Azok a zenei formák, amelyek élő hagyományként továbbadhatók, nagyobb valószínűséggel maradnak fenn, ami azt jelenti, hogy a népzenének nagyobb erre az esélye, mint Beethoven Kilencedik Szimfóniájának. Rengeteg dolog elkerülhetetlenül el fog veszni; a feladat az, hogy megpróbáljuk biztosítani a lehető legjobb válogatás átadását.
Ettől problémásabb egy olyan dolog, amit egyes tudósok javasoltak, egy olyan könyv, amibe bele van pakolva minden, amit a tudomány mostanáig felfedezett. A történelem azt mutatja, hogy az egyik kor tudományos értekezései a következő kor megkövült dogmáivá váltak, és az ipartalanodott társadalom tagjai egy könyv birtokában, amelyben benne van az összes válasz, könnyen gondolhatnák úgy, hogy bármely kérdés megválaszolásának módja az, hogy meg kell nézni egy régi könyvben. Ez az út stagnáláshoz vezet. Sokkal jobb lenne egy tankönyv a tudományos módszerekről, értekezések néhány hasznos tudományágról, mint az ökológia és a mechanika, valamint elegendő utalás és töredék ahhoz, hogy a jövő gondolkodóit saját kutatásaik megkezdésére ösztönözze.
Egy új társadalom építésének munkája végül sokkal könnyebb lesz, ha a folyamat most elkezdődik. A két legutóbbi évszázad során a siker leggyorsabb útja a haladás hullámának meglovaglása volt, több energiát, több erőforrást, több technológiát használni, mint a versenytársak. A két következő évszázadban a siker leggyorsabb útja valószínűleg e szabály feje tetejére állítása lesz. Azok lesznek a győztesek, akik tudomásul veszik a hanyatlás realitását és kevesebb energiával, kevesebb erőforrással, kevesebb technológiával érik el céljaikat, mint versenytársaik. Irónikus, hogy most van a legalkalmasabb időpont annak kutatására, hogyan élhetünk kevesebbet felhasználva abból, amiből nemsokára kifogyunk, még mielőtt az ipari társadalom roppant tudásbázisa elkezd széthullani.
A biokertészet egy kiváló példa. A múlt
században az organikus mezőgazdaság hatalmas
lépéseket tett előre, odáig jutva, hogy ma
lehetséges megtermelni egy ember egyévi szerény, de
elegendő élelmét kevesebb, mint 1000
négyzetlábnyi ( 93 négyzetméter) földterületen, kizárólag
kézimunkával, fosszilis energiahordozókat
egyáltalán nem használva, miközben a talaj hosszútávú
termőképességét még fokozzuk is. (a fordító megjegyzése:
itt lehet egy-két nullányi tévedés!? Ha csak egy,
akkor is nagyon szép, meg akarom ismerni a módszert.)
Ezek
a módszerek civilizációnk legnagyobb kincsének
bizonyulhatnak a jövőben, amennyiben sikerül
túlélniük a hanyatlás közelgő korát.
Ma könyvek tucatjai írják le őket részletesen,
hogy ez száz év múlva is így lesz-e, az azon
múlik, hogy mi most mit teszünk.
Egy kis kereséssel tömegével találhatunk
más technológiákat, fogásokat és
hagyományokat, amelyek sokat érhetnek egy alacsony
technológiai szintű jövőben. Vegyük a
szénásdobozt. Ha a dédnagymamád
Európában, vagy Észak-Amerikában élt,
valószínűleg neki is volt belőle egy. Felforralta az
ételt, betette egy szigetelőanyaggal (pl. szénával) töltött
dobozba és bennehagyta, hogy a benne levő hőtől
megfőjön, megtakarítva így a tüzelő
nagyrészét, ami ahhoz kellett volna, hogy ugyanezt az
ételt a tűzhelyen főzze meg. A
szénásdoboz-technológia az energiahiányos
jövőt sokkal élhetőbbé teheti, de csak akkor, ha
kihozzuk a múzeumból és elterjesztjük, mielőtt
az információ elveszne.
A fenti anekdoták üzenete egyszerű, de
nagyjelentőségű. Ha az emberek most tudomásul veszik,
hogy milyen jövő vár rájuk és elkezdenek
kialakítani és használni olyan technikákat
és életmódokat, amelyeket az iparkor utáni
utódaink fenn tudnak tartani, a hanyatlás közeledő kora
kisebb megrázkódtatást fog okozni, mint
egyébként tenné. A kormány és a
nagyvállalatok nem fognak segíteni; ők
kétségkívül kapaszkodni fognak az ipari társadalom
maradványaiba, ahogy a barbár törzsfők is
belekapaszkodtak a sötét középkorban a római
tekintély díszkellékeibe, jóval a római
birodalom megszűnése után. Egyének, csoportok
és helyi közösségek/települések azonban
sokat érhetnek el, ha elindulnak a hosszú úton az
ipartalanodott jövő felé.
A jövő ipartalanodott társadalmai nem
feltétlenül vannak középkori
sötétségre kárhoztatva, amennyiben nem mulasztjuk el
a cselekvést most. Lehetséges egy kulturált,
írástudó, humánus társadalom
virágzó városokkal és élénk
cseregazdasággal egy nagyon korlátozott
erőforrásbázison. Például Japán
a Tokugawa-korszakban (1603-1868) lezárta határait a
külvilág felé, ezzel sikeresen távoltartva az
európai gyarmatosító birodalmakat. A nagy népességgel és kevés természeti erőforrással
rendelkező Tokugawa-kori Japán majdnem teljesen az emberi
izomerőre támaszkodva működött. Mégis ez volt
a japán művészetek, irodalom és filozófia
egyik nagy korszaka; az irástudás olyan elterjedt volt, hogy a
három legnagyobb japán városban együtt 1500
könyvesbolt működött, a legtöbb ember
számára elérhető volt az alapszintű
oktatás, gyógykezelés és az élethez
szükséges dolgok. Ha nem hagyjuk magunkat
félrevezetni az érzelmileg vonzó mítoszok
által, őszintén szembenézünk a jövővel
és most azonnal elkezdünk felkészülni rá, a
jövő ipartalanodott társadalmai is elérhetik ugyanezt. Ez
a cél elérhető és nehéz elképzelni
ettől jobb ajándékot, amit a
jövőnek adhatunk.
|
2004. december 6.
Fordította:
Bobkó Csaba, 2006. május 1.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bobkó Csaba honlapja Olajcsúcs Blog: Nyakunkon az Olajcsúcs - Vissza a Jövőbe