Bobkó Csaba honlapja (nyitólap) Olajcsúcs Blog: "Nyakunkon az Olajcsúcs - Vissza a Jövőbe"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
forrás: Nemzeti Hírháló, 2007.február 16.
Részletek
Bogár László "Hálózatok" világuralma című néhány hónapon belül megjelenő
könyvéből
Első tétel: A globalizációról: kibontakozóban van egy, a "valóság leváltására"
irányuló folyamat, amelynek sem okait, sem következményeit nem látjuk tisztán,
de az egyre valószínűbbnek látszik, hogy drámai fordulatot jelenthet mind az
emberi társadalmak, mind a földi bioszféra jövője szempontjából.
Második tétel: mi jellemzi a világfolyamatokat 2001. szeptember 11 után?. Mi
húzódik meg a "civilizációk összecsapása" teória mitológiai rétegei alatt, mit
jelent Kína, India és az iszlám egyre nyilvánvalóbb kísérlete a Nyugattal
szembeni történelmi pozíció-előnyük visszaszerzésére? Hogyan érinti ezt a
gigantikus küzdelmet az, hogy a fosszilis energiahordozókkal való
rablógazdálkodás korszaka a végéhez közelít?
A harmadik tétel Európa válaszreakcióit igyekszik feltárni, amelyek Igyekszünk
felvázolni Európa "süllyedésének" főbb dimenzióit, és azokat az okokat, amelyek
földrészünket egyre inkább meghasítottá és identitásában elbizonytalanodóvá
teszik.
A negyedik tétel az addig leírt folyamatoknak egy Magyarország érték-mezőiben
zajló pusztító következményeit igyekszik számba venni. Igyekszünk beazonosítani
az elmélyülőben lévő válság különböző rétegeit, azt az évtizedek óta (lassan egy
évszázada!) fennálló "szocietális lejtőt", és persze azokat az egyre hamisabb
válaszokat, amelyeket komprádor elitjei adnak erre a kihívásra.
Végül az ötödik tételben összefoglaljuk a jövővel kapcsolatban megfogalmazható
"forgatókönyveket", A kialakult helyzet összetettsége minden képzeletet
felülmúl, ezért aligha hihető, hogy viszonylag gyors, sikeres és "olcsó" választ
találunk egyre súlyosabb lét-dilemmáinkra. Ráadásul, "az idő nem nekünk
dolgozik"!
Első tétel: a "megvalósult abszurditás" világa.
Ma már unalmas közhely, hogy az emberiség saját élőhelyét, a Földet, mint
végfelszámolási fázisban lévő, csődbe jutott vállalkozást kezeli. Látja már
lét-roncsoló tetteinek fenyegető következményeit, ám makacs, perverz
következetességgel folytatja mindezt, sőt valami rejtélyes oknál fogva hajlamos
önpusztítását a "haladás", a "fejlődés" és más hamis meta-fogalmakkal illetni.
Ami tehát "van", az éppen elég ahhoz, hogy igen súlyos következményekkel járjon
az egész földi lét számára.
Az is evidencia ma már, hogy mindennek végső oka a nyugatias modernizáció
planetáris dimenziójú diktatúrája, de az is látszik, hogy ez a létmód a XX.
században kritikus elágazási ponthoz érkezett, és az itt megfogalmazódó
dilemmára végzetes választ készül adni. A "globalizáció" olyan új lét-mód az
emberiség történetében, amely, ha lényegét nem értjük meg, és legalább nem
korrigáljuk, egyúttal bizonyosan az emberiség utolsó lét-módja is lesz.
A nyugatias modernizáció felélte tartalékait, és csak olyan brutális
lét-kifosztással tarthatja fenn világuralmát, ami elkerülhetetlenné teszi a
permanens globális polgárháború kialakulását. Erre a súlyos dilemmára a lét-mód
urai logikailag két féle választ adhattak. Az egyik lehetséges válaszmód szerint
az akkor már évszázadok óta egyre mélyebbre hatoló "de-szakralizációs"
folyamatot visszafordítva, a világot a lassú "re-szakralizáció" felé terelve
próbálják a létezés veszélyesen megbomlott belső egyensúlyát helyreállítani. A
másik lehetőség az "előre menekülés" volt, vagyis a de-szakralizációs
lét-roncsolás kvázi-végtelen mélységekig való kiterjesztése.
A de-szakralizáció brutális elmélyítésére épülő planetáris diktatúrák
"prototípusai" voltak Hitler és Sztálin konstrukciói. Megjelentek azonban a
re-szakralizáció óvatos és ellentmondásos kísérletei is, Roosevelt New Deal-je,
illetve a "szociális piacgazdaság" eszméjére épülő nyugat európai "welfare
state" képében.
A 70-es évek végétől a modernitás urai egy eddig ismeretlen logikájú új lét-mód
felépítése felé indultak el, amelyet dezinformatív módon "globalizációnak"
neveztek el. Az új létmód úgy próbálja elkerülni a planetáris globális
polgárháborús lázadás rémét, hogy egyszerűen "leváltja" a lázadni próbáló
valóságot. És ezzel kezdetét veszi a "mesterséges valóság" felépítésének eddig
elképzelhetetlen korszaka.
Az emberi civilizáció, születése óta három alapkérdésre keresi a választ. Mi az
anyag, mi az élet, és mi a lélek? A háromnak látszó kérdés persze valójában egy,
mi a létezés e három dimenziójának közös "gravitációs központja", a
káosz-elmélet titokzatos "attraktora", a mikro-kozmosz mínusz végtelenétől a
makro-kozmosz plusz végtelenéig tartó tér "közepe"? Ha tehát a létezés e három
alapdimenziójának megjelenési formáit (anyag, élet és lélek) mesterséges
konstrukciókkal helyettesítjük, felszámolhatóvá válik a modernitás
de-szakralizációja ellen forduló lét lázadási potenciálja.
Az anyag-tudományok ontják a mesterséges anyagok tízezreit. A globalitás az
anyag legmélyebb szerveződési szintjeire is behatol, és brutális
lendületességgel tépi fel a szerveződési szinteket védő burkokat. A műanyagok
(és ebben az értelemben a maghasadás elvén működő atombomba és békés célú
atom-reaktor fűtőanyaga és égésterméke is műanyag) veszélyessége hihetetlen
gyorsasággal nő. Minél erőszakosabban tépjük fel a lét-szintek védőburkait,
annál kockázatosabb energiákat kell felhasználni e beavatkozásokhoz. A másik
oldalon a természet (a valóságos valóság) egyszerűen nem ismeri fel ezeket az
anyagokat, és így nem is tudja őket visszafogadni örök körforgásába.
És a legnagyobb, egyelőre ismeretlen súlyú fenyegetést jelent e termékek
használata. Az evolúció ugyanis nem képes ilyen rendkívül rövid idő alatt
alkalmazkodni. Az életünket megkeserítő allergiáktól a rákig számos betegség
legmélyebb okát nagy valószínűséggel a végtelenségig fokozódó brutális
alkalmazkodási kényszer, adaptációs-nyomás jelenti. A fogamzásgátlók többsége a
női szervezetből kiürülve még évtizedekig változatlan formában kering a
vízkörzési rendszerekben, és az ivóvíz kiszűrhetetlen tartozékaként kerül vissza
az állati és emberi szervezetekbe a vegyszer maradványokkal együtt.
A műanyagok áttekinthetetlen tömege is, de főként egymásra-hatásuk ismeretlen és
feltáratlan kölcsönhatásainak hatványozott gyorsasággal növekvő számával szédítő
iramban és követhetetlenül növeli a kockázatok és mellékhatások veszélyét.
Hasonló jelenségek vannak kibontakozóban ott, ahol a globalitás titánja,
egyfajta genetikai hackerként, az élet kódjait tépi fel. A genetikailag
módosított élőszervezetek létrehozásával az emberiség újabb határokat készül
átlépni. Teszi ezt nagyjából ugyanolyan körültekintő módon, mint ahogyan az
imént a műanyagoknál láttuk. (Egyébként a genetikailag módosított élőlények is
mű-anyagoknak minősülnek, hiszen a lényeg ugyanaz, a lét védőburkának azelőtt
lezajló brutális feltépése, hogy megismernénk a folyamatok valóságos
természetét.)
Az un. génsebészet ma úgy juttat idegen géneket egy élőszervezetben, hogy nincs
pontos képe arról, hogy az adott gén-szekvencia hová fog beépülni. Márpedig ez
nagyon nem mindegy! Más és más következmények jelentkezhetnek aszerint, hogy
hová épül be a mesterségesen bejuttatott elem. A másik vészjósló mozzanat, hogy
a természetben egy gén-szekvencia soha nincs állandóan bekapcsolva. Vagyis egy
ma még ismeretlen mechanizmus, csak akkor aktiválja az adott génszakaszt, ha
arra a szervezet egésze számára szükség van. Egy erőszakos beavatkozással minden
bejuttatott gén állandóan be van kapcsolva. Mivel ez az evolúció milliárd éves
történetében soha nem fordult elő, csak találgathatjuk, mik lesznek a lehetséges
következmények! A genetikai állomány döntő többségéről eddig úgy gondolták,
teljesen feleslegesen létezik, a régmúlt idők régen használhatatlanná vált
maradványának, vagy túlbiztosításnak vélték. Most van kiderülőben, hogy ez a
hallgatag mély, vagyis az állomány nagyobbik része valójában a finom szabályozás
ma még teljesen ismeretlen mechanizmusok alapján működő komplex rendszere.
Minden genetikailag módosított élő anyag biológiai pokolgép, amelynek
időzítéséről fogalmunk sincs, és legfeljebb reménykedhetünk, hogy nem akkor és
nem ott lép majd működésbe, ahol a pusztító következményekre a legkevésbé
számítunk.
Ráadásul mindez csak a folyamatok belseje! A külső hatásoknál teljesen
tisztázatlan, hogy a nem génkezelt élőlényekkel való kölcsönhatások során milyen
következmények szabadulnak el. Hogy az örökítő anyagok spontán keveredése hogyan
alakíthat át egész élőhelyeket, vagy láncreakciószerűen akár az egész
ökoszisztémát. Mint ahogyan az is feltáratlan, hogy a manipulált élő anyagot
elfogyasztó élő szervezetek hosszú távon hogyan reagálnak majd minderre.
A létszerveződés harmadik szintjét a lélek, az emberi tudat, tágabb értelemben
az emberi természet jelenti. Az új spirituális evolúció azonban a lét új
minőségét teremtette meg. Kinyílik a lehetőség arra, hogy az emberi kultúra
megértve a létbe rejtett rétegeit, segítsen lét-esülni olyan folyamatoknak is,
amelyek ugyan a lét-potencialitások, de emberi beavatkozás nélkül nem
valósulhatnának meg. Az ember spirituális lényege ezzel felismeri a szakrális
harmónia lehetőségét, ennek gondozására való hivatását. Felismeri, és gondozni
kezdi a lét-szervező értelmet, és ezzel kinyílik a lét-harmónia folyamatos
újratermelésének lehetősége, hiszen a kultúra eredeti fogalma gondozást,
ápolást, befogadást jelent.
A modernitás azonban máig is beazonosíthatatlan folyamatok eredménye nyomán
szembefordul ezzel a szakralitással, és kezdetét veszi a nyugatias modernizáció
de-szakralizációs korszaka. A szakralitással szembeforduló, pusztító
lét-programja azonban csak úgy valósulhat meg, ha olyan rejtett
pszicho-szociális arzenált hoz létre, amelynek segítségével képessé válik az
emberben természet-adta módon benne lévő szakrális identitás
észrevétlenlecserélésére. Ennek az identitás-cserének a gépezetét jelenti a
globális média értelmező és tematizációs hatalma, beleértve a
szükséglet-termelés egész reklám-marketing masinériáját is. A tematizációs
hatalom kettős szerkezetű. Egy felől mérhetetlen rejtett hatalmat tart a kezében
az, aki eldöntheti, hogy a világ végtelen történés-folyamából mi válik hírré és
mi nem.
Más felől óriási rejtett lélektani hatása van annak a sugallatnak, amit az fejez
ki, hogy a hír-hierarchiában melyik hír hol foglal helyet. Az értelmező hatalom
talán még ezeknél is nagyobb jelentőséggel bír, hiszen az, hogy milyen
értelmezési keretben és milyen fogalom-készlettel írjuk le a hírré váló
történéseket, az a mit sem sejtő befogadó számára eleve eldönti a világ-szervező
értelem általa felfogott minőségét.
A globalitás lét-módja ezzel a tetszés szerinti identitás-cserével lehetőséget
kap a mesterséges lélek felépítésére. Megnyílik előtte az út az engedelmes
tudat-cserélt munkaerő és fogyasztóerő állatok gigantikus csordáinak
legyártására. Ez a folyamat hasonlít a vírus patogenezisére. Amikor ugyanis a
vírus behatol a gazdaszervezet sejtjébe az első dolga, hogy a sejtmag örökítő
anyagában átépítse a genetikai kódokat, így a sejt ettől kezdve nem a saját
szervezete specifikus fehérjéit fogja szintetizálni, hanem a víruséit, a
gazdaszervezet sejtjei tehát vírus-gyárakká válnak. A konzum-idióta létkaraktere
így válik a tőke forgási sebessége gyorsításának biológiai kellékévé, akinek
mindössze annyi a feladata, hogy minél gyorsabban és engedelmesen átpréselje
magán azt a junk food logikára épülő fogyasztási-cikk tömeget, amely már
termelése pillanatában veszélyes hulladékként tételezhető.
A globalitás stratégiai célja a fentiekben vázolt mesterséges valóság legyártása
és üzemeltetése, annak érdekében, hogy egyszer és mindenkorra kiküszöbölje azt
az öko-szocio-kulturális lázadást, amelyet a modernitás létroncsolása váltott és
vált ki a világ lokalitásainak érték-mezőiben.
Ez a lét-mód az összetett intézményrendszert épített fel, amelynek
kiterjeszkedését hatalmas mértékben segítik azok a gigantikus techno-evolúciós
változások, amelyek éppen az elmúlt évtizedek során gyorsultak fel szinte
követhetetlen tempójúvá. A terjeszkedés kulcs-szavai a liberalizálás,
deregulálás és privatizálás. Ezek azok a planetáris hatalom-technikák, amelynek
segítségével a globalitás felnyitja a lokalitások védőzárait, hogy korlátlan
hozzáférést nyerjen annak érték-mezőihez. Mindez a hálózat kifejezéssel írható
le, amely egyúttal egy vészjósló hasonlatot idéz elénk. Van ugyanis korunknak
egy sötét és fenyegető főszereplője. E szereplőtől valószínűleg a következő,
logikailag hibátlan levezetést hallhatnánk:
Teljes liberalizálást akarok, tehát semmi és senki ne korlátozza a sejtek
teljesen szabad szaporodását, teljes deregulációt akarok, tehát a szervezet
neuro-endokrin szabályozó-rendszere nekem ne szabja meg, hogy mit és hogyan
teszek. És végül teljes privatizációt akarok, hisz mindenki tudja, hogy a
szervezet legrosszabb tulajdonosa az immun-rendszer, tessék tehát privatizálni a
tulajdonában lévő szervezetet, például az én javamra. A rák-sejtről van szó! A
globalitás lét-módjának bolygóméretű hatalmi rendszere átvitt értelemben a rák.
A hálózatok e szép új világa három talapzata: A KÉNYSZERÍTŐ, A FEGYELMEZŐ ÉS AZ
ÉRTELMEZŐ HATALOM.
A KÉNYSZERÍTŐ hatalmat, kissé leegyszerűsítve, a transznacionális,
multinacionális vállalatok gazdaságinak látszó intézményi-hálózata jelenti. A
munkaerő tulajdonosok egy kisebb hányada közvetlenül az ő alkalmazásukban áll,
egy további része a beszállítóiknál, végül a maradék tömeg, amelyeket úgy foszt
ki ez a hatalmi-intézmény, hogy ehhez a helyi közösségek
megfélemlített-korrumpált elitjeit használja közvetítőként. Az így kifosztottak
sanyarú helyzetére hivatkozva szokták a globalitás védelmezői felhívni a
figyelmet arra, hogy milyen szomorú sors vár mindazokra, akik, szerintük,
kimaradnak a globalizációból. (Pedig ez a globális roncs-társadalom a globalitás
legjellemzőbb anyagcsere végterméke, tehát nagyon is belül van a globalitáson,
csak mivel a globalitás urai odakinn tárolják őket, így sugallható a kívül
maradottság hamis látszata..). A kényszerítő hatalom szabad hozzáférést követel
a helyi értékekhez, és minél alacsonyabb adót és bért kíván fizetni, illetve a
lehető legalacsonyabban akarja tartani a szabályozási szintet. Könnyű belátni,
hogy az a beteg helyzet, hogy éppen ők azok, akik sikeresen versenyeztetik meg a
lokalitásokat, hogy azok maguk szorítsák le minél alacsonyabb szintre a saját
elemi szintű újratermelésükre még megmaradó erőforrásaikat, az egész világ
gyorsuló ütemű lepusztulásához vezet.
A globalitás hatalmi intézményi rendszerének másik fő eleme a FEGYELMEZŐ
hatalmak világa. Az IMF, a Világbank, a WTO, a hitelminősítő intézetek, illetve
auditáló óriáscégek képezik annak részeit. A fő feladatuk, azon az ideológia
kidolgozása, amely a lokalitások alávetését megalapozza. Aligha véletlen, hogy a
liberalizálás, deregulálás, privatizálás hármas jelszava 1989 nyarán az IMF
székházában tartott konferencián, Washingtoni Konszenzus néven éppen e
szervezetek vezetői által fogalmazódott meg.
A stratégia lényege, hogy a helyi elitjeinek segítségével a kompádor-kollaboráns
viselkedési mintákat tegyék az egyetlen lehetséges fokmérővé, hogy szigorúan
megbüntessenek minden elhajlást az ideológiai elvektől. A figyelmeztetés először
csak az ideológiai megbélyegzés szintjén zajlik, és, ha ez nem éri el célját,
akkor kerülnek elő a fenyegetés-fegyelmezés eszközei. Ezek egyik klasszikus
eszköze a leminősítés. A hitelminősítő intézetek tehát pillanatok alatt
milliárddolláros összegek kiszivattyúzását tehetik lehetővé a helyi
értékmezőkből.
A hatalom harmadik intézménye a GLOBÁLIS MÉDIA RENDSZER. A fő feladata, hogy
létrehozza, illetve folyamatosan üzemeltesse azt az értelmezési keretet és
fogalom-készletet, amely a globalitás hatalmi rendjét, mint természeti törvényt
tünteti fel. És amelyben minden ezzel való szembeszegülés csakis a
tudatlanságot, vagy destruktív törekvéseket takar, így vagy a pedagógia, vagy a
legitim erőszak eszközeivel kell fellépni ellene.
Ez a masinéria teszi lehetővé, hogy gyanús populista, nacionalista,
protekcionista stb. elemként legyen megbélyegezhető bárki, aki csupán az adott
helyi közösség alapvető érdekeit kívánja megfogalmazni, vagy képviselni. És
fordítva, mintaszerű reformer, szabadelvű, demokrata stb. elemként legyen
felmagasztalható mindenki, aki a globális hatalom-szerkezet urainak stratégiai
érdekeit minél cinikusabb és gátlástalanabb módon komprádor-kollaboránsként
kiszolgálja. Tekintettel arra, hogy éppen a tudatos leépítés nyomán egyre
nagyobb az aránya a már teljesen szétbontottaknak, így számukra az elemi
ösztönök minél primitívebb kiélhetőségének megteremtésével válhat önmagát
erősítő örvényléssé mindez.
A primitíven és harsányan roncsoló bulvár, az agresszivitást és alig leplezett
pornográfiát terjesztő talk show a létkaraktert formáló lejtőn egyre mélyebbre
viszi a puszta fogyasztó-gépezetté tett, valóságos közösségeitől és
identitásától megfosztott egyént. Mindez az engedelmes globalo-karakter
létrehozásával kiküszöbölni látszik a lázadási potenciált.
A három intézményi pillér finom hangolását végzik azok a hálózatok (Trilaterális
Bizottság, Bilderberg Csoport stb.), amelyek a globalitás lét-módjának hatalmi
berendezkedését az üzemeltetés szintjén is zökkenőmentessé teszik. Az 1971 és
2001 közötti három évtized során látszólag semmi nem állt tehát ennek a Nobel
díjas amerikai közgazdász Milton Friedman már többször idézett szlogenjére épülő
(The business of the business is the business) létroncsoló stratégia hálózati
terjeszkedésének az útjába. 2001. szeptember 11.-től kezdve azonban a világ
folyamatai máig sem feltárt fordulatot vettek. Ennek rövid kifejtésével
folytatjuk.
Második tétel, avagy "civilizációk összecsapása"?
A szeptember 11.-éhez hasonló történések valóságos mozgatórúgóit és
mélyszerkezetét a dolog természetéből adódóan, soha nem ismerhetjük meg. Máig is
így vagyunk például a Reichstag felgyújtásával, vagy a Kennedy gyilkossággal.
Két fontos támpontunk azonban általában lehet: az egyik, hogy ami történt, az,
bizonyosan nem úgy történt, mint ahogyan azt a hivatalos verzió állítja, a másik
pedig, hogy a hosszú távú következmények fokozatosan mégis csak "kirajzolják"
azokat a mélyben meghúzódó okokat, indítékokat és szereplőket, amelyek közelebb
vihetnek minket a valóság megértéséhez.
Hogy a 2001. szeptember 11.-i események "úgy" bizonyosan nem történhettek meg,
ahogyan azt a hivatalos jelentések, ma már közhely. Nyilvánvaló képtelenség,
hogy egy több száz, vagy akár több ezer ember több évig tartó hatalmas anyagi
erőforrások koncentrálását igénylő és legalább három kontinensre kiterjedő
összeesküvését néhány fanatikus irányíthatja egy afganisztáni barlangból egy
szál mobiltelefonnal, és hogy mindez teljesen kívül marad éppen mindennek
elhárítása céljából üzemeltett szervezetek látókörén. És akkor még nem is
említettük az akciósorozat befejező aktusának roppant bonyolultságú tudást,
logisztikai összehangolást igénylő feladatait, amelyeknek precíz végrehajtása
még akkor is hihetetlen bravúr, ha mindezt az amerikai intézményi rendszer
"belsejéből" sokan és folyamatosan segítik.
A rövidesen kifejtésre kerülő következményekből viszont az ma már egyértelműen
kirajzolódik, hogy a globalitás birodalma számára e merényletekre múlhatatlanul
szükség volt, mert a birodalomépítésének soron következő feladatai
végrehajtásához olyan felhatalmazásokat kellett szereznie, amelyeket csak egy
ilyen megrendítő erejű csapásra hivatkozva remélhetett megkapni. Hogy a történés
"casus belli", azt különösebben nem is tagadta a birodalom már az esemény után
sem. Az tehát, hogy ma világháború folyik, az nem egy alaptalan feltételezés,
hanem a korszak "hivatalos" megnevezése. Igyekezünk felvázolni, hogy miért vett
új fordulatot a permanens planetáris polgárháború.
Egy terminológiai kitérő: Amikor a "birodalom" kifejezést használjuk, az nem
automatikusan "Amerikát" jelenti. A globalitást igazgató "birodalom" ugyanis,
nem, vagy nem elsősorban a földrajzi térhez kötődő fogalom, hanem egy
szimbolikus térben létező konstrukció. Kétségtelen, hogy a földrajzi értelemben
vett "Amerika" e birodalom szempontjából kitüntetett "műveleti terület", de a
birodalom fontos intézményei nem feltétlenül itt találhatók, sőt a földrajzi
térben való konkrét elhelyezkedésük egyre inkább közömbös. Amerika tehát kettős
szerkezetű, egyrészt a "nemzetállamként" létező USA, másrészt a globalitás
birodalma, amely történetesen egy USA nevű helyi társadalom fizikai terét
használja "hálózati központként". Hogy a kettő mennyire nem azonos, az jól
kiderül abból például, hogy ez a "birodalmi" Amerika gátlástalanul
rablógazdálkodik akár saját "nemzettestével" is. Ennek drámai bizonyítéka az
afrikai szinten élő amerikai "underclass", amelynek iszonyú helyzetéről a
Katrina hurrikán következményei során, mintegy "véletlenül" értesülhettünk. És
történik mindez a világ leggazdagabb országában.
Bár a globalitás lét-módjának stratégiai célja a "valóságos" valóság lázadásának
kiküszöbölése volt a mesterséges valóság megteremtésével, a "projekt"
sikerességét az utóbbi időben egyre több mozzanat kezdi kétségessé tenni. A két
legfontosabb ökológiai és szocio-kulturális okot az alábbiakban részletesen is
kifejtjük.
A nyugatias modernitás látszólagos sikerességét és erre épülő világuralmát két
fontos tényezőnek köszönheti. Az egyik, hogy az agresszív de-szakralizációjával
szemben a világ más kultúrái sokáig teljesen védtelennek bizonyultak. A másik,
eddig talán kevésbé feldolgozott mozzanat, hogy felívelésének ökológiai alapját
a fosszilis energia-források felszabadítása jelentette.
A modernitás kapitalizmusa semmiképpen nem épülhetett az emberiség által addig
használt energia-források talapzatára. Az ugyanis, az emberi és állati izomerő,
illetve az igen gyenge hatásfokkal használt szél és vízenergia, a kapitalizmus
terjeszkedésének sem össz-energia igényét, sem fajlagos energia
felhasználás-intenzitási igényét meg sem közelítette. Ha a Nyugat nem talál rá a
fosszilis energiákra, és nem tanulja meg az azokkal való rablógazdálkodást,
akkor a kapitalizmus már a 18. század során elmerül a saját maga keltette
reprodukciós katasztrófák lét-örvényeiben. A kultúrák leigázásához energia
kellett, és a kultúrák leigázása szolgáltatta az erőforrásokat az
energia-rablógazdálkodás felépítésére, vagyis lét-roncsoló szinergia
alakulhatott ki.
A ma létező szén, kőolaj és földgáz készletek nagyjából kétszáz millió év alatt
jöttek létre, és a nyugatias modernizáció kapitalizmusa kb. kétszáz év alatt
tüzeli el őket. A techno-evolúció tehát képes volt milliószorosára gyorsítani a
természeti evolúciót, és ez az öngerjesztő dinamika 1850 és 2050 között
folyamatos gyorsulást követően feltehetőleg lassítás nélkül rohan neki a "lét
falának". A fosszilis energiák mennyisége véges, hisz keletkezésük százmillió
éve befejeződött. Ennél is drámaibb az "output" oldal, az emberiség ugyanis
ezzel az egymilliószoros gyorsítással olyan brutálisan avatkozott be a Föld nagy
rendszereibe, aminek végzetes következményeit csak most kezdjük megérteni. A
szén-körzés bonyolult komplexuma százmillió évek alatt alakult ki, és vált az
elmúlt néhány tízezer év alatt egy igen finom és kényes egyensúlyokra épülő
struktúrává. Egymással hihetetlenül bonyolult kapcsolatban lévő visszacsatolásos
mechanizmusok, "termosztátok", egész rendszere gondoskodik arról, hogy a
példátlanul meleg és rendkívül kiegyensúlyozott klimatikus viszonyok
fennmaradjanak. A modernitás és a globalitás e termosztátok jelentős részét
máris összeroncsolta, és jó úton van a teljes megsemmisítésük felé. A
szénkörzési rendszer egyensúlyának felborulása hihetetlenül rövid idő alatt
magával ránthatja a víz és lég-körzési rendszereket is, és ennek következményei
a legsötétebb katasztrófafilmek jóslatait is messze túlszárnyalhatják.
Mindez tehát arra utal, hogy ez a gigantikus techno-evolúciós "krematórium"
végzetesnek bizonyulhat. A globalitás "mesterséges (nem lázadó) valóság"
felépítésére irányuló megaprojektje tehát a "külső természet" ellenállásán
meghiúsulni látszik. De hasonló következmények mutatkoznak az emberi "belső
természet" tereiben is.
Ha az ökológiai értelemben vett bukás végső oka a de-szakralizációval szemben
spontán keletkező lázadás, akkor ez még inkább igaz a szocio-kulturális belső
természeti rendszerekre, így most röviden ezeket tekintjük át.
A nyugatias kapitalizmus világméretű diktatúrája történelmileg a kettős
lét-agresszióra épül. Mind a világ ökológiai, mind szocio-kulturális értékmezőit
kiaknázandó nyersanyaglelőhelyként, illetve hulladék-tárolóként kezelte és
kezeli ma is. Eközben olyan kultúrákat roncsolt szét, esetenként semmisített
meg, amelyeknek "üledékei" ma már igen súlyos fenyegetést jelentenek. Afrika és
részben Latin Amerika gigantikus globalo-latrinává változott.
A három legerősebb és kulturális talapzatát mélységében tagoltan megvédeni képes
három civilizáció azonban, bár egészen eltérő stratégiákkal, de megkezdte
védekezését, sőt részben ellentámadását. Az alábbiakban Kína, India és az iszlám
szembefordulási kísérleteit próbáljuk áttekinteni. E három civilizációnak
"személyes elszámolni valója" is van a Nyugattal. Mindhármuk esetében az
alávetés olyan brutális és megalázó módjait használta velük szemben a Nyugat,
hogy ez feltehetőleg igen mély nyomokat hagyott, amelynek következményei nehezen
kiszámíthatók. Ráadásul azt sem árt felidézni, hogy mindhármuk olyan szocietális
univerzumokkal rendelkeztek évszázadokon, sőt évezredeken át, amelyek
teljesítménye, demográfiai potenciálja meghaladta az akkori Nyugatét, sőt az
annak "előd-szervezeteként" felfogható Római Birodalomét is.
Ezek a szakrális mélyszerkezetüket tekintve a nyugatias létszerveződési mód
minőségét messze meghaladó onto-szociális értékekkel rendelkező kultúrák most
mégis a nyugatias modernizáció és globalizáció lét-módját használják fel - hogy
mire is? Ezt pontosan ma még aligha lehet megmondani. Egyelőre csak azt látjuk,
hogy az őket hihetetlen brutalitással kifosztó és megalázó Nyugat lét-roncsoló
eszközeinek, techno-evolúciós intézményeinek virtuóz alkalmazásával mintegy
saját fegyverét fordítják kifosztójuk ellen méghozzá olyan sikeresen, ami minden
képzeletet felülmúl. Közben persze az is kiderül, hogy mindez roppant
lét-szerveződési feszültségeket is kelt, hiszen mindhármuk esetében egy
szakrális talapzatát még mindig örző szocietális univerzum alkalmazza elképesztő
lendülettel a de-szakralizálás pusztító, nyugatias technológiai értelemben vett
technikáit. Mindennek nyomán hatalmas dimenziójú környezet-pusztítás, és
vészjósló szocio-kulturális lepusztulás is végbemegy értéktereikben. Kína a
világ népességének 20%-át adja, de az üzemi balesetekben az egész világon
elhunytak több mint fele Kínában hal meg, a bányaszerencsétlenségben
elpusztultaknak pedig majdnem a 70%-a. Ez azt látszik megrendítő módon igazolni,
hogy bármi lesz is a gigantikus "lét-mód játszma" végeredménye, ezek a Nyugat
ellen a Nyugat fegyvereivel lázadó szocietális univerzumok iszonyú árat fizetnek
a játszma megnyerése érdekében.
Kína gazdasági növekedése most már gazdaságtörténeti kuriózum, mert soha
egyetlen ország modernizációs folyamata nem produkált ilyen hosszú ideig ilyen
magas növekedési ütemet. Mindez a Nyugat uralta világgazdaság hatalmi rendszerét
fergeteges gyorsasággal alakítja át. Óriási import keresletet teremt minden
nyersanyag és energiahordozó iránt, és szinte letarolja a világ export piacait,
leírhatatlan feszültségeket teremtve a világkereskedelem eddig fennálló
rendszerében. A világtörténelem legnagyobb deviza-tartalékát felhalmozva Kína
több mint ezermilliárd dollárnyi amerikai államkötvényt birtokol már, így aligha
véletlen, hogy a Wall Street utca táblája elé a "Great" szót biggyesztve az
Economist már a címlapján utal az új világ-pénz-hatalmi komplexum létrejöttének
tényére. Demográfiai súlya és hatalom-gazdasági térnyerése akár egy-két
évtizeden belül is a Nyugat globális birodalmának kihívójává teszi Kínát, E
mellett létezik egy jobb híján "mikro-globalizációnak" nevezhető folyamat,
amelynek során, kihasználva a már egy évszázada meglévő alapszerkezeteket, Kína
sikeresen épített ki egy rejtett világhatalmi struktúrát, a családi
mikro-vállalkozások ma már egész Földünket átszövő hálózatát. A legszerényebb
becslések szerint is legalább tíz millió kínai család él ma már az öt kontinens
szinte valamennyi országában, beleértve Fekete Afrika "legsötétebb" zugait, vagy
éppen Amazónia őserdeit. A Mennyei Birodalom évezredes tudásait finom
hálózatokon keresztül professzionális módon használja fel e gigantikus rendszer
tökéletes összehangolására, arra, hogy mindenütt képesek legyenek komplex
társadalmi-gazdasági-kulturális értelemben egységes egészként fellépni a
világhatalmi törekvéseik eszközeiként. Egyetlen évtizeden belül kiderülhet, hogy
a világ teljes termék- és szolgáltatás igényét Kína, akár egyedül is képes
kielégíteni a jelenlegi átlagos árak töredékét jelentő ellenértékért. Ez azonban
a Nyugat munkavállalói számára végzetes következményekkel járna. Aligha
véletlenül fogalmaz úgy az Economist, hogy a "világ kapitalistái paradox módon
egy kommunista diktatúrának köszönhetik jó szerencséjüket". Vagyis az átlagos
nyugati bérek kevesebb, mint egy tizedéért a kínai munkás szinte minden, a
világpiacok számára szükséges terméket, vagy szolgáltatást képes előállítani.
Bár a három nagy tömbön belül India Nyugat általi kifosztása volt a
legalaposabb, ehhez képest nem látszanak nyomai a másik két rivális (különösen
az iszlám!) esetében már felsejlő tektonikus törésvonalaknak. Ennek részben az
lehet az oka, hogy spirituális értelemben ez a roppant méretű, és mélységű
univerzum mindig is bölcs derűvel szemlélte az izgága fehér ember diadalmas
előrenyomulásnak álcázott kétségbeesett menekülését a benne növekvő spirituális
űr elől. India politikai elitjei számára részben nyílván taktikailag is célszerű
az, egy másik dimenzióban szintén riválisként feltűnő, iszlámmal szemben
árnyaltabb stratégiában lázadni a Nyugat ellen. India helyzete, elképesztő erejű
demográfiai potenciálja, és hatalmas lendületű elektronikai-informatikai
térnyerése, kutatás-fejlesztési dinamikája, sőt egyes hagyományos nehézipari
globalo-pozíciók megszerzése, és végül, de nem utolsó sorban intenzív
hagyományos és nukleáris fegyverkezése azonban összességében azt jelzi, hogy a
XXI. század végére feltehetőleg visszanyeri a világtérben a XVII. század előtti
évezred során elfoglalt pozícióit.
Pi
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bobkó Csaba honlapja (nyitólap)
Olajcsúcs
Blog: "Nyakunkon az Olajcsúcs - Vissza
a Jövőbe"